Alex Scarrow - Jazdci časom 1 (Recenzia)

• Názov série: Jazdci časom
• Hodnotenie na Goodreads: 3.80
• Žáner: Young Adult, Fantasy, Thriller
• Vydavateľstvo: Slovart
• Počet strán: 350 strán
• Postavy: Liam, Sal, Maddy, Foster, Bob

Liam O'Connor mal zomrieť pri lodnej havárii v roku 1912. Maddy Carterová mala zomrieť pri leteckom nešťastí v roku 2010. Sal Vikramová mala zomrieť pri požiari v roku 2026. No pár minút pred smrťou sa pri nich zjavil záhadný muž so slovami: „Vezmi ma za ruku." Nezachránili ich. Naverbovali ich do tajnej organizácie, o ktorej existencii nemá nikto ani tušenia. Cestovanie v čase už totiž nie je len hudbou budúcnosti, ale krutou realitou. Liam, Maddy a Sal majú jedinú úlohu: ochrániť dejiny, ako ich poznáme, a zneškodniť každého, kto sa pokúsi ch zmeniť. Preto sú tu!

Na Jazdcov časom som bola veľmi zvedavá, keďže tému cestovania časom mám veľmi rada a v dobe, keď sa nás odvšadiaľ valia anjeli, upíri a ďalšie nadprirodzené bytosti tohto typu považujem takýto námet ako príjemné osvieženie young adult literatúry. Navyše má táto séria skvelé hodnotenia, čo len podnietilo moju zvedavosť.

Hlavné postavy sú tri - Liam, Sal a Maddy. Ich život sa od základov zmení, keď sa ocitnú na pokraji smrti a stretávajú sa s Fosterom - ich záchrancom, ktorý im dá na výber - buď zomrú alebo zanechajú svoj doterajší život a budú preňho pracovať. A tak sa z Liama stáva cestovateľ časom spolu s robotickým kamošom Bobom, zo Sal je niečo ako nekonečná pozorovateľka ulíc New Yorku z 10. na 11. septembra 2001, kde pozorne sleduje a snaží sa rozoznať každú, hoci aj tú najmenšiu zmenu, ktorá by signalizovala manipuláciu s časom, no a Maddy obohacuje ich základňu o svoje skvelé počítačové znalosti a dozerá na bezchybný chod ich misií.

V prvej časti - Prvej misii máme možnosť zoznámiť sa s mužom z budúcnosti, ktorý chce napraviť chod sveta tam, kde sa to podľa jeho úsudku najviac pokazilo. A tým medzníkom je koniec druhej svetovej vojny. S jeho uhlom pohľadu však nesúhlasia úplne všetci, a tak je na svete prvá dôležitá úloha, ktorej sa hlavná trojica zhostí - zachrániť naše dejiny tak, aby svet nezruinoval niekto ešte horší ako bol samotný Hitler.

Kniha má neuveriteľne rýchly spád a nezvyčajne krátke kapitoly, a tým si vás k sebe doslova pripúta a vy otvárate ústa dokorán. Jedna udalosť nasleduje druhú, prichádza jedna katastrofa za druhou a vy so zatajeným dychom sledujete, či sa ústredným hrdinom podarí zachrániť svet alebo nie. Zároveň sledujeme ich osobný rozvoj a pokusy o zmierenie sa so svojou novou identitou. Ale aj napriek tomu som sa spočiatku musela do čítania nútiť... až kým som si na atmosféru knihy nezvykla.
Hlavne faktor rýchleho spádu zaručil, že si ma kniha získala pretože, keby sa dej vliekol asi by ma nudil a moja averzia voči Fosterovi by prerástla do nutkania knihu zaklapnúť a už sa na ňu nepozrieť. Taktiež nebol autorov štýl písania nejako výnimočne pútavý... ale čo to trepem! Práve vďaka rýchliku, na ktorý nás Alex Scarrow nasadil je jeho štýl písania jeden z najoriginálnejších s akými som sa stretla. A je jednoznačne skvelý vo vytváraní akcií a šokujúcich obratov, keď vám srdce začne splašene biť.
Taktiež som bola nesmierne vďačná, že sa tu nevyskytla žiadna romantika, práve tento autor konečne ukázal, že sa dá dobrá kniha napísať aj bez nej.

Čo sa týka samotného cestovania časom musím uznať, že to bolo vymyslené veľmi kvalitne a zaujímavo, nenašla som tu žiadne obrovské medzery v logike, nič čo by mi nejako prekážalo a ja som si mohla bez dlhších logických úvah vychutnať skvelé sci-fi pre mladých.

Samotné postavy ma však, bohužiaľ, skôr vytáčali ako zaujímali, aj keď musím uznať, že nápad spojiť dokopy tri svety a troch ľudí (Liam z minulosti, Maddy zo súčastnosti a Sal z budúcnosti, ktorej mohol podľa mňa autor venovať ešte trochu viac priestoru, pretože jeho stručné opisy Salinho sveta vo mne vzbudili zvedavosť) z nich, je skvelá myšlienka.

Jazdcov časom hodnotím veľmi pozitívne a som zvedavá na aké časti dejín sa autor zameria v nasledujúcich dieloch. Ak zostane latka tak vysoko, ako si ju nasadil v Prvej misii, máme sa na čo tešiť.
Napriek všetkému musím knihe strhnúť jednu hviezdičku za, na môj vkus, až príliš pomalému a nudnému začiatku.