nedeľa, 15. decembra 2013

J. K. Rowlingová - Harry Potter a kameň mudrcov (Recenzia)

J. K. ROWLINGOVÁ - HARRY POTTER A KAMEŇ MUDRCOV


Autor: J. K. Rowling
Originálny názov: Harry Potter and the Sorcerer's Stone
Názov série: Harry Potter
Hodnotenie na Goodreads: 4.37
Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 320


Anotácia: Harry Potter je sirota, žije u príšerných príbuzných a až do svojich jedenástich narodenín si myslí, že je obyčajný chalan... Lenže potom začne dostávať záhadné listy, navštívi ho sympatický obor, na jeho radu sa Harry prihlási na Rokfortskú strednú čarodejnícku školu, naučí sa hrať metlobal a stretne sa v boji so svojím úhlavným nepriateľom. Dôvod, prečo sa to všetko stane, je jasný: Harry Potter je čarodejník!

Môj názor: Je ťažké písať recenziu na Harryho Pottera a je ťažké písať recenziu na knihu, čo ste čítali už po šiesty raz. Ale sama uznávam, že s každým ďalším a ďalším prečítaním objavujem nové a nové veci, ktoré mi predtým ušli, alebo som ich pokladala na nepodstatné. A v tom je čaro kníh Rowlingovej. 

 Napriek tomu, že štýl písania je v tejto časti pomerne detský dokáže zaujať čitateľa akéhokoľvek veku, či máte šesť a číta vám to mama pred spaním alebo jedenásť ako samotný Harry, či šestnásť a viac ako ja, vždy v príbehu nájdete niečo pre seba, niečo o čom si pomyslíte, že je to presne pre vás a presne na túto chvíľu. Harry Potter je jednoducho nadčasový! 

Autorka má veľmi výnimočnú schopnosť čitateľa bez všetkého vtiahnuť do svojho sveta a pripútať ho k svojmu napínavému príbehu a vy sa často pristihnete nad tým, ako hromžíte nad nespravodlivosťou profesora Snapea alebo sa smejete nad Hagridovým To som nemal hovoriť. 

Neviem, či má vôbec zmysel ospevovať svet, ktorý si Rowlingová vytvorila ale niečo také veľkolepé prinesie do literatúry len málokto. Aj keď v prvej časti je z každého rožka pomenej, je to skvelý základ na budovanie pokračovaní tohto príbehu a je vidno, že autorka svoju fantáziu vyťažila naplno. 
Je tiež pozoruhodné, že napriek mnohým novým bytostiam a okolnostiam sa v deji nestratíte a neustále máte o všetkom prehľad. 

Popravde, ani sama neviem, ako a kedy pri čítaní Harryho otáčam stránky. Aj by som vám povedala, že je v tom nejaká mágia a otáčajú sa samy. A aj vám to hovorím: otáčajú sa samy!! :D

A nakoniec; teším sa na ďalší re-reading! Rozmýšľam, že si z toho urobím vianočnú tradíciu, lebo Harry je pre pripomenutie detstva a spokojný úsmev na tvári asi jedna z najlepších volieb. :-)




Moje hodnotenie: 5/5


3 komentáre:

  1. 6 krát?? :D Robíš si srandu? Ako sa ti darí čítať knihu viac ako jeden krát, keď si videla film milión krát? Teda, tak je to v mojom prípade. Harry bol môj (povedzme) prvý film, aký som kedy videla a kvôli mojej segre som ho videla aj sedemkrát do týždňa. Kvôli nej som ho dostala pod stromček, keď som mala štyri, spolu s kolekciou Pána prsteňou na kazete. A jednoducho som dokázala predpovedať, čo povedia aj v tej knihe, aj keď sa musím priznať, že tá scéna, ako boli na tej hostine u bezhlavého Nicka bola pre mňa nová, keďže vo filme nebola. (Očividne! A to je naše obľúbené slovo, čo máme so ségrou. Veď vieš, raz ho Snape povedaj v jednotke Harrymu: "Očividne, sláva nie je všetko, však, pán Potter?" Spomínaš?)
    Harry Potter je už vlastne prirodzenou súčasťou môjho ja. Na prvé tri časti sa môžem dívať aj v kuse dookola a nebude mi to liezť na nervy. O ďalších by sa dalo polemizovať, lebo vtedy som už bola staršia a rýchlejšie som si uvedomovala detaily toho filmu, takže časté opakovanie mi príde nudné :3
    V knihách som akurát na štvorke. Akurát nemám čas sa k tomu dostať. Kvothe si ma prilákal a nemôžem sa od neho odtrhnúť! :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Si nerobím srandu! :D Harry je proste moja srdcovka a pravá, nehynúca a nekončená knižná láska :D priviedol ma ku knihomoľstvu, čo mu nikdy nezabudnem, a tak si uctievam túto pamiatku každý rok! :D
      Všetky Snejpovééé hlášky sú legendárne, takže jasné, že si pamätám :D Očividne, v tomto sme si podobné, lebo si jednoducho neviem predstaviť môj život bez Pottera :D
      Podľa mňa má každá časť niečo do seba a všetky ma bavia asi rovnako :D s výnimkou Ohnivej čaše, lebo tú mám napozeranú už tak, že viem všetky dialógy odpredu aj odzadu :D no ale kniha to už je o niečom inom! :D

      Odstrániť
    2. Harry prvý??:D Keď som zistila, že existuje kniha od HP, tak som na tom bola s knihami tak ako s učením :D Neznášala som to! No potom... jedného letného dňa, tesne pred západom slnka prišla mam a z roboty a... a ... priniesla mi Konyvrana! :D To je moja prvá, a to jej nikdy neodpustím, lebo kvôli nej teraz vrážam všetky moje úspory do kníh! (Ale aj tak ich moc nie je :3)
      Bez Snejpa by bolo slovo "očividne" nudné! :D A štvorku mám napozeranú asi najmenej, lebo segrin bývalý frajer si to požičal (podotýkam, že to bolo originálne vydanie + exkluuzívna hra s tým bludiskom a s vajcom a s tým podmorským svetom...) no, on si to požičal. Potom sa rozišli a chcela so mto späť, ale on povedal že to požičal svojej sestre a že tá to požičala kamarátke a tá kamarátka kamarátke a tá kamarátka kamarátke .... takže moja exluzívna hra s HP4 sa vyparila ako ranná hmla a už som ju nikdy v živote nevidela ...

      Odstrániť