štvrtok, 23. januára 2014

Mojich top 14 kníh roku 2013

Síce je už mesiac po tom, čo sa v knižnej blogosfére objavili príspevky a články tohto typu, ja som dostala chuť zrekapitulovať si rok 2013 práve teraz. A čo je lepšie, ako pohrabať sa v knižnici na Goodreads a zaspomínať na tie najlepšie kúsky? Knihy v tomto zozname sú usporiadané náhodne, nakoľko som sa nevedela rozhodnúť ako ich zoradiť. :-)





1. Maggie Stiefvaterová - Triaška 

Triaška je o vlkoch meniacich sa na ľudí a naopak. Ja osobne vlkov a knihy o nich veľmi nemusím ale táto mala rozhodne niečo do seba. Páčila sa mi ľahkosť a jednoduchosť, s akou bola táto kniha napísaná. Čítala sa mi naozaj skvelo a postavy - Sam a Grace mi boli veľmi sympatické. Nikdy som sa nenudila, nayvše je táto kniha bohatá na pekné myšlienky a autorka je skvelá v próze. Triaška mi utkvela v pamäti a rada sa k nej vraciam. 

2. Kami Garcia a Margaret Stohl - Nádherné tvory 

Bolo veľmi príjemné prečítať si knihu z pohľadu chlapca - najmä knihu takéhoto žánru z pohľadu chlapca. Ethan mi síce niekedy liezol na nervy ale občas mi podstrčil nejakú hlbokú myšlienku, nad ktorou som sa aj zamyslela. 
Páčilo sa mi všetko okolo Leny - zaklínači sú predsa len niečo nové; niečo, s čím sa v takejto literatúre len tak nestretnete. Aj vedľajšie postavy boli zaujímavé - Ridley a Link patria medzi jedne z mojich najobľúbenejších vedľajších postáv. Celkovo sa táto kniha čítala veľmi príjemne, škoda, že ďalšie časti už stratili zo svojej kvality.

3. Cassandra Clare - Mechanický princ 

Po tom, ako ma prvá časť tejto série (Mechanický anjel) pomerne sklamala, som do jej pokračovania nevkladala priveľa nádejí. A možno práve preto sa mi Mechanický princ tak páčil! 
Cassandra ma dorazila tým, aké kruté osudy si pre svoje postavy vymýšľa. Každopádne, práve jej postavy patria medzi moje top. Či už je to drzý Will (ktorý bol neuveriteľný extrém!) alebo je to milý a nežný Jem. 
Dej bol skvelý, dostala som primerane akcie, obľúbuia som si viktoriánsky Londýn, inštitút a som neskutočne zvedavá ako sa to všetko skončí! Neviem sa dočkať, kedy sa mi do rúk dostane Mechanická princezná. 

4. Becca Fitzpatricková - Zavrhnutý 

Zavrhnutý ma v januári 2013 úplne dostal! Strašne sa mi páčila atmosféra, ktorú si autorka vytvorila; cigary, herňa, dym, tajomstvá... Nevedela som knihu pustiť z ruky. 
A ten Patch... kto čítal, nepotrebuje k nemu ani pol slova! :D Škoda, že postupne v pokračovaniach stratil na svojom šarme. Nora sa mi spočiatku pozdávala, páčilo sa mi, ako sa od Patcha snažila držať ďalej ale nakoniec to s ňou skončilo tak, ako s každou inou hrdinkou. (Ale úprimne, ktorá by odolala Patchovi??) Vadila mi asi iba Vee, Norina najlepšia kamoška, ktorá bola neskutočne otravná a sebecká. Ach... a ešte to, že som sa o Norinych pocitoch nedozvedela takmer nič.

5. Cassandra Clare - Mesto kostí 

Spočiatku sa mi Mesto kostí nepáčilo. Začiatok v tom klube ma takmer unudil na smrť - jediné, čo ma udržalo bol modrovlasý chlapec. Vďakabohu, lebo keby som knihu zatvorila, prišla by som o jednu z mojich srdcoviek! 
Jace, Clary, Isabella, Alec... Ako som už spomínala, Cassandra tvorí skvelé postavy, ktoré vám utkvejú v pamäti asi navždy. 
Kto mi však neskutočne pil a pije krv je Simon. Taká otrava ten chlapec.
Dej bol skvelý - akcia, romantika, tajomstvá - všetko, čo má dobrá kniha mať. 

6. Alex Morel - Prežiť

Prežiť je jednoznačne moja najväčšia srdcovka! Čítala som ju na lyžiarskom, a to tomu dodalo ten správny šmrnc - zima, sneh, všade lyžiari a snowboarďáci.
Anotácia ma veľmi nezaujala, nemala som chuť čítať o psychopatickej Jane ale keď som sa začítala, spadla mi sánka. 
Koniec ma úplne zabil, plakala som ako malé decko a dodnes sa z toho spamätávam. Och, Paul!


7. Richelle Mead - Upírska akadémia  


Kým som ja prišla na chuť UA... :D Vzťah Lissy a Rose mi spočiatku pripadal prehnaný a zvrátený, ohŕňala som nad tým nosom. Keď som sa cez to konečne preniesla, začala som si užívať to, že táto autorka obohatila literatúru o iný pohľad na upírov - moroji strigoji a dhampíri ma fakt dostali! Navyše, Rose je naozaj výnimočná hrdinka, na ktorú sa len tak ľahko nezabúda. No a Dimitri... :-) 
Dej je akčný a hlášky hlavnej hrdinky knihu príjemne oživujú... vlastne, správanie hlavnej hrdinky knihu oživuje! 
A navyše má táto kniha úplne úžasný dizajn! :-)

8. Lauren DeStefano - Horúčka 

Prvá časť tejto série (Pasca) si ma získala už od prvej chvíle. Podobne na tom bola aj Horúčka. Lauren má skvelý štýl písania, priklincuje vás k svojmu príbehu a vy máte možnosť knihu zatvoriť, až keď prečítate posledné slovo. 
Rhine je veľmi sympatická hlavná hrdinka - ani raz nefňukala nad svojím osudom, neustále sa snažila niečo urobiť pre to, aby ho zmenila. Keď sa na to pozerám spätne, v knihe sa udialo kopec vecí, ocitli sa na mnohých miestach (narozdiel od Pasce) a ja mám na všetko, čo sa spája s týmito knihami len dobré spomienky! 
Dosť nepríjemné je však to, že poslednú časť trilógie nevydajú ani v slovenčine, ani v češtine.

9. Majka Danihelová - V znamení ametystu  

V znamení ametystu bola najfantasy fantasy kniha môjho roku! Úžasný originálny svet, ktorý ma hreje pri srdci ešte aj teraz! 
Postavy boli veľmi príjemné, hlavná hrdinka - Meggie, rovnako ako zvyšok príbehu, originálna a výnimočná. 
Dej bol dynamický, som prekvapená koľko vecí sa udialo v jednej knihe. (Ten koniec ma stále štve.) A som neuveriteľne zvedavá na pokračovanie! A viete, čo je najlepšie? Že to všetko pochádza z hlavy slovenskej autorky! 


10. Michelle Hodkin - Čo sa stalo Mare Dyerovej? 


Ooo Noah a Mara! Najlepšia dvojica roka, najlepší pár roka! Lepšie dialógy som nenašla v žiadnej knihe, ani len v Meste kostí, pretože tam to všetko ťahal Jace. Tu to ťahali obaja rovnako - Mara aj Noah. Marine myšlienkové pochody ma často rozosmiali, cítila som sa vyšinutá rovnako ako ona a bola som šťastná. 
Rozhodne najcvoknutejšia kniha, akú som kedy čítala. 
Chcem pokračovanie! 



11. John Green - Na vine sú hviezdy

Vlastne uvažujem, či patrí medzi najlepšie alebo najhoršie knihy roka... Keby som robila rebríček tých najhorších, pravdepodobne by trónila aj tam. 
Táto kniha na čele s Johnom Greenom ma emocionálne úplne zruinovala, vyplakala som si oči, zničila ma. 
A napriek tomu mám chuť ju vybozkávať ju vždy, keď ju vidím. 
Na vine sú hviezdy je studňa na hlboké myšlienky, ktoré sa nachádzajú v každej vete. 
John Green je génius! 


12. Rachel Klein - Denník nočného motýľa

Úplne šialená kniha, o ktorej vôbec neviem, čo si myslím. Neviem načo ju sem trepem. :D Mám pocit, že bez nej by to ale nebolo kompletné!
Kniha má úžasne tajomnú a strašidelnú atmosféru a vlastne sa nikdy nedozviete, o čo tam vlastne šlo. A to je na tom najlepšie. Domyslíte si to sami.


13. Kristin Cashore - Výnimočná


Výnimočná je výnimočná kniha. Má jedinečnú atmosféru a autorka má skvelý opis mimiky. Neustále som sa škerila nad ksichtami, čo vykúzlila pomocou písmen. Mám pocit, že keby Kristin opisovala hoci aj umývanie dlážky, hltala by som jej každú slabiku. 
Navyše, postavy boli úžasné. Po - hej, to meno :D - mal desať prsteňov a náušnice a tmavú pleť... len si to predstavte.
Katsa, nevyspitateľná, nikdy som nevedela, čo od nej čakať. Všetko to tam malo čosi do seba a ja sa už neviem dočkať, kedy si prečítam pokračovanie. 


14. Karen Thompson Walker - Vek zázrakov

Vek zázrakov je skvelá kniha, ktorú by som odporučila ako povinné čítanie. Napriek tomu, že hlavnou hrdinkou bolo desaťročné dievča, vžila som sa takmer okamžite a po celý čas som žila v jej svete.
Vlastne ani neviem, prečo ma tak dostala a prečo som ju zaradila medzi moje top.
Čítala sa rýchlo a ľahko, nič tomu nechýbalo. Myslím si, že Vek zázrakov je nadčasovou knihou.



 A čo vaše top knihy? Pochváľte sa!  




15 komentárov:

  1. Vek zázrakov mám pravé požičané z knižnice. A nejak nie a nie sa dokopať prečítať to :/
    Inač skvelý článok a kopa kníh ktoré mám aj ja rada :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa Vek zázrakov fakt páčila, mala som ju zhltnutú za pár hodín :D v lete na balkóne... :D
      Ďakujem :-)

      Odstrániť
  2. Veľmi pekne ďakujem :D Toto je pre mňa furt šok, že idem niekomu na blog a zrazu tam vidím povedomú obálku a potom mi dôjde, že to bude zrejme niečo o VZA :D
    A aby si videla, už som pokročila v písaní, nie o veľa, ale aj málo je niečo :D Nie je čas :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš začo :D to ti verím :DDD ale... zvykaj si! :D
      To rada počujem/čítam :D len čo to budeš mať... dúfam, že sa to ku mne nejako dostane! :) S tým časom ti verím, nepamätám sa, žeby som bola niekedy vyšťavená tak, ako poslednú dobu :D

      Odstrániť
  3. Vampýrská akademie je skvělá. =)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Bože, ty si sem dala toľko kníh, ktoré sa mi vôbec nepáčili - Vek zázrakov, Triaška a Denník nočného motýľa... :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Občas rozmášľam, či mi niekedy chodíš do hlavy ... Vieš, iba tak na návšetvu, obkukať nejaké myšlienky a pocity ... :D Mesto Kostí úplne to isté! :D A na nádherné tvory som bola v kine so segrou ... dej sa mi páčil, ale čítať ... :P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ...nechcela som, aby si sa to dozvedela takto :D :D ale čo už :D poprechádzam sa, obkukám a zapíšem do svojho notesu, kOTrý sme si založili :D :D
      No tak Nádherné tvory filme je KATASTROFA, úplne nah.... podľa mňa :D všetko, čo sa dalo pokašľali, fuj :D kniha bola super ale iba jednotka :D

      Odstrániť
    2. Hej! :D, keď dokážu pokašľať všetko čo sa dá! :D Ozaj ... to Mesto Kostí som si už kukla ... a Mala si pravdu! V tom filme má určitú charizmu :D To hovorí, že chlapec nie je fotogenický :D :D A .. myslela som si, že tú knihu jednoducho nemôžu pokašlať .... veď tie opisy .."ako v spomalenom zábere..." To tam mali dať! čakala som iba na to! :D A ??
      takže konverzácie bod nula. NErozumela som ani hovno... po prípade nejaké Yes a No .. alebo fucking a Shit... Don´t understand Espaňol! :D

      Odstrániť
    3. Veru, že nie je chlapča fotogenické :D ...ale čo tam po výzore, dôležité je serďjéčko, nie? :D :D
      Jakš to, že ty nem rozumieť Espaňol? :D veď to taký neutrálny jazyk :D

      Inak!! :D Som chorá (sťaby pes, do môjho hrdla sa nasťahovali húfy mačiek a synchronizovane mi tam vyškrabkávajú, myslím, že budem mať konečne vypracované brušné svalstvo od toľkého kašľa) a čítala som si naše staré, prestaré, neuveriteľne staré komentáre a nasmiala som sa ako cvoknutá :D

      Odstrániť
    4. Áaa! Teraz také chrípkové obdobie! Tie psy a mačky si potom ... Keď skončia prácu u teba .. :3
      Ty si naozaj nemala nič lepšie na čítanie?? Iba tie naše komentáre.? :D
      A ozaj .. Neuveríš, ale idem na gympel! :D Ja, čo naňho tak strašne nadávam! ... Teda, ak ma tam zoberú . :D
      Skoré uzdravenie! :3

      Odstrániť
  6. Zo série Hush hush je podľa mňa najlepšia prvá časť :D Tiež som mala Noru zo začiatku rada, ale potom... :D

    Na VA film som strašne zvedavá, ako sa im podarilo sfilmovať knihu a dúfam, že nebudeme sklamaní, keď bola Richelle taká prekvapená, ako sa im to podarilo...Len keby to u nás nebolo o 20 dní neskôr než v USA.

    Mám teraz nejaký čitateľský blok a vôbec nečítam a za obeť padlo práve VZA, dúfam, že ma to už čoskoro prejde a dočítam to :)))

    Mara a Noah je proste super dvojka :D

    John Green je už raz taký xD

    Kristin Cashore je jednou z mojich najobľúbenejších spisovateľov a rozhodne sa pusti aj do Ohnivej! ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Na vine sú hviezdy je skvelá kniha :33

    OdpovedaťOdstrániť