sobota, 15. marca 2014

Gayle Formanová - Iba jeden deň (Recenzia)

Iba jeden deň (Gayle Formanová)

• Autor: Gayle Forman
• Originálny názov: Just One Day
• Názov série: Iba jeden deň
• Hodnotenie na Goodreads: 4.11
• Vydavateľstvo: Ikar
• Počet strán: 344 strán

Čo vás čaká?
Keď čerstvá maturantka Allyson, dievča z dobrej americkej rodiny, stretne počas výletu do Európy na netradičnom pouličnom predstavení Shakespearovej hry Večer trojkráľový bezstarostného holandského herca Willema, poriadne to medzi nimi zaiskrí. A keď ich osud na druhý deň znovu zvedie dohromady, Allyson urobí niečo nečakané a úplne bláznivé: zmení svoje cestovné plány a vyberie sa s Willemom do Paríža. Po jedinom spoločne strávenom dni a noci sa iskra rozhorí a horí jasným plameňom... až kým sa Allyson nezobudí a zdesená nezistí, že Willem je preč a s ním nielen jej drahé hodinky, ale aj sny o veľkej láske.

Za jediný deň sa Allysonin život prevráti naruby. Pred ňou je rok sebaobjavovania – ako poslušná dcéra podľa priania rodičov nastúpi na vysokú školu a pripravuje sa na budúce povolanie. Plná nezodpovedaných otázok a pochybností sa počas prázdnin vydá na cestu po odpovede – a to rovno do Paríža. Uniká pred životom plným obmedzení, aby našla skutočnú vášeň, a možno dokonca aj pravú lásku.Veď tak nejako to písal aj sám Shakespeare, nie?



Na Iba jeden deň som sa veľmi tešila lebo s touto autorkou mám skvelé skúsenosti a štýl jej písania sa mi nesmierne páči. Z toho vyplýva, že som, pochopiteľne, na toto dielo kládla pomerne vysoké nároky. A, vďakabohu, po dočítaní môžem s čistým svedomím vyhlásiť, že ma nesklamalo, dokonca ma dokázalo veľmi milo prekvapiť. 

Priznávam, že ma začiatok uviedol do miernych rozpakov, nebola som si istá, či sa budem vedieť naladiť na tento príbeh (dalo by sa povedať, že ma nudil) a vcítiť sa to tak trochu zvláštnej hlavnej hrdinky Allyson. Alebo Lulu? 

Prišlo mi veľmi zvláštne len tak nastúpiť na vlak do Paríža s úplným cudzincom ale... ktovie, možno práve to dodalo príbehu ten správny šmrnc. A ja som mala pocit, že je všetko reálne a možné. 

Napokon sa mi Allyson páčila - bola ustráchaná, bála sa vzoprieť mame, ktorá jej naplánovala budúcnosť; bála sa uzatvárať nové priateľstvá a vzťahy ale na druhej strane... bola odvážna a dobrodružná, tvrdohlavá a výnimočne dobrá klamárka. Ale to už vlastne bolo jej druhé ja - Lulu. 
Willem sa mi páčil tiež, bol správne tajomný a nedokonalý, bolo vidieť, že má problémy, a to ho robilo skutočnejším než v skutočnosti je. :)
Vlastne boli veľmi zaujímavé všetky postavy, ktoré na svojich cestách Allyson stretla - či už to boli len niekoľkodňoví známi ako Wren a austrálčania, dáni alebo to bol prvý pravý priateľ po mnohých rokoch - Dee, každý z nich v sebe niesol posolstvo, ktoré ma svojim osobitým spôsobom zasiahlo.

Kniha je bohatá na hlboké myšlienky a prirovnania - konieckoncov, napísala ju predsa Gayle Formanová. Nachádzajú sa tu úžasné opisy európskych miest, najmä však Paríža a po tomto diele mám ešte väčšiu chuť ísť sa tam pozrieť!
Taktiež sa mi veľmi páčilo zakomponovanie Shakespearových diel, v takejto modernej knihe sa autorke podarilo priblížiť jeho slávne postavy mladým.
Rozmýšľala som, či nebudem mať chuť otrieskať Allyson knihu o hlavu, predsa len, je zvláštne, že sa nedokázala po celý rok preniesť cez jeden deň a zabudnúť na jedného chlapca, ktorého poznala len niečo vyše 24 hodín ale nakoniec som si uvedomila, že nehľadala len Willema a nebola deprimovaná len z toho, že sa jej stratil ale hlavne z toho, že stratila svoje ja, ktoré jej bolo sympatickejšie. Stratila Lulu, ktorú v nej oživil práve Willem a Paríž, a tak bolo pochopiteľné, že mala túžbu znova ho nájsť. Takže si myslím, že veta z obálky dokonale vystihuje pointu strastiplnej cesty Allyson: Išla hľadať jeho a cestou našla seba.

A teraz trochu obšírnejšie... Toto dielo hodnotím veľmi pozitívne, radím ho takým tým relaxačným dielam, pri ktorých je však potrebné aj zamyslenie. Je to veľmi príjemné a svieže a do istej miery vtipné ale aj veľmi detailne premyslené a sofistikované. A čo som si odniesla? Že každý deň je niečím zvláštny a výnimočný. 

Iba jeden deň má aj pokračovanie s názvom Iba jeden rok, v ktorom by sme sa mali dozvedieť, čo robil Willem po celý ten čas, čo sa ho Allyson snažila nájsť, a to dokonca z jeho pohľadu. Iba jeden rok vyjde už o pár dní vo vydavateľstve Ikar.


Dávam  lajkov.

3 komentáre:

  1. výborná recenzia :) so všetkým, čo si napísala súhlasím, aj keď mňa kniha až tak nestrhla, ale Formanovú mám celkovo veľmi rada :) ak sa ti táto kniha páčila :) iba jeden rok je o kus lepší teda aspon podla mna :) hlavne vdaka Willemovmu pohľadu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vďaka :) ja som veľmi zvedavá na Willemov pohľad, Allyson bola fajn ale aj tak ma z postáv najviac zaujal práve on :)

      Odstrániť
  2. Pekná recenzia ;) od Gayle Rorman som čítala pred touto knihou len : Ak zostanem. Veľmi sa mi páčila, ale Iba jeden deň ma dostal. Do príbehu som sa vcítila okamžite, pretože v Allyson som našla samu seba... :)
    Ale ohromne sa mi páčilo, ako spolu čítali Shakespeara. Raz by som to sama chcela skúsiť. A vy? :)

    OdpovedaťOdstrániť