Veronica Roth - Experiment (Recenzia)

• Originálny názov: Allegiant
• Názov série: Divergent
• Žáner: Young Adult, Dystópia
• Hodnotenie na Goodreads: 3.63
• Vydavateľstvo: Slovart
• Počet strán: 352 strán

Tris a Tobias sú opäť spolu – ale za akú cenu. Systém frakcií je kompletne rozvrátený, polovica mesta leží v troskách. Spoločnosť však potrebuje vodcov, a tak sa k moci dostávajú tí, ktorými doteraz ostatní opovrhovali. Bezprizorní. Všetci však myslia iba na pomstu. A tak to vyzerá, akoby len vymenili diktátorku v čierno-modro kostýme za inú v otrhaných šatách.
Mesto je v rozklade a jediná záchrana môže prísť zvonku. Tris a Tobias sa vydávajú za plot, aby sa pokúsili odhaliť pravdu o svojom meste.Je naozaj možné, že sú len súčasťou experimentu, z ktorého niet úniku? Alebo je aj toto len ďalšia simulácia?

Priznám sa, že som sa dlho rozhodovala, či si Experiment prečítať alebo nie. Prvá časť - Divergencia sa mi veľmi páčila a zhltla som ju za jeden deň ale Rezistencia bola jedným z mojich najväčších knižných sklamaní. A ak pripočítam to, že som dopredu vedela ten najväčší spoiler z konca knihy... stručne povedané asi skôr nie, ako áno. No ale potom som ju uvidela naživo (a tá obálka je nádherná!) - kniha má skvelé grafické spracovanie a ťaháčik na stranách, vďaka ktorému sa v striedaní pohľadu Tris a pohľadu Tobiasa veľmi ľahko zorientujete. A to je ďalší dôvod, pre ktorý som sa k čítaniu nakoniec odhodlala - Tobiasov pohľad. Tešila som sa, že ho lepšie spoznám a viac som už nepotrebovala, vrhla som sa na Experiment ako blcha na psa.

Chicago - mesto, v ktorom Tris a Tobias vyrástli je na pokraji zrútenia. Vlády sa ujali bezprizorní na čele s Evelyn, Tobiasovou mamou, proti ktorej vznikajú rôzne povstnia a spriadajú sa plány na jej zvrhnutie, na vojnu... Jediná možnosť ako dať všetko ako tak do poriadku je vydať sa za plot. Čo ich tam čaká?
Experiment má dvoch rozprávačov - Tris a Tobiasa, takže sa tu istým spôsobom riešia aj dva ďalšie dilemy oboch hlavných hrdinov - Tris sa snaží spamätať zo zrady jej brata, Caleba, a Tobias zasa donekonečna uvažuje o svojich rodičoch. Popri tom riešia aj svoj vzťah, hádajú sa a uzmierujú a všetko vyzerá tak, že stačí už len malý, maličký krôčik, ktorý ich delí od šťastného života až do smrti.

Ak mám byť úprimná asi 3/4 knihy som sa poriadne nudila. Kniha je napísaná skvelo a kvalitne ale Experiment spolu s Rezistenciou postrádajú akési čaro, ktorým oplývala Divergencia a kvôli ktorému som sa do nej zamilovala. Je pravdou, že sa v deji neustále niečo dialo a autorka uspokojivo zamestnávala moju myseľ ale občas som knihu radšej zatvorila, lebo sa tu (najmä v prvej tretine knihy) nachádzalo až priveľa informácií, z ktorých som mala v hlave guláš.
Avšak, posledných sto strán som prečítala so zatajeným dychom, konečne som dostala tú skvelú akciu, ktorá sprevádzala Divergenciu a mne bolo ľúto, že sa séria už končí.

Narozdiel od druhej časti série, kde to vyzeralo, že nemá v hlave všetko v poriadku Tris, ktorá sa vrhala do každého nebezpečenstva kvôli zvrátenej túžbe umrieť a následného fňukania, že prečo musí umrieť práve ona... v Experimente ma dosť prekvapil Tobias. Prekvapil v zápornom zmysle slova. Asi niekde za polovicou knihy zo mňa úplne opadlo nadšenie z toho, že ho lepšie spoznám a začala som nadávať, že je kniha písaná aj z jeho pohľadu, pretože mi pripadal zženštilý a vlastne nerobil nič iné, len sa ľutoval. Ach, kde je ten tajomný, statočný a odvážny Tobias?

Nakoniec uznávam, že Experiment bol adekvátny a dostatočne veľkolepý koniec celej tejto série a pravdepodobne naplnil očakávania vštetkých fanúšikov. Bol šokujúci, autorka predviedla niečo, čo sa dnes už len tak nevidí a ukázala, že sa nebojí vyjsť s kožou na trh a práve preto som sa rozhodla knihu ohodnotiť omnoho vyššie ako som pôvodne plánovala. Prispelo k tomu aj, už spomínaných, posledných 50-100 strán ale najmä to, že autorka mala odvahu prísť s niečím, čím si to mohla buď úplne pokaziť... alebo úplne ohromiť. A mňa si týmto zvratom opätovne získala.