Marissa Meyer - Cinder | Recenzia

Názov série: Měsíční kroniky
Žáner: Young adult, Sci- fi, Fantasy (fairy tale)
Hodnotenie na Goodreads: 4.11
Vydavateľstvo: Egmont
Počet strán: 400 strán
Jazyk: český

Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody - mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit.
Cinder touží udělat na prince co nejlepší dojem, ale se všemi plány je konec, když se její mladší nevlastní sestra a jediná lidská přítelkyně nakazí smrtelným morem, který sužuje Zemi už celé desetiletí. Macecha obviní z dceřiny nemoci Cinder a nabídne její tělo pro výzkum moru, což je „pocta", kterou dosud nikdo nepřežil.
Ale netrvá dlouho a lékaři zjistí, že jejich nové pokusné morče je zvláštní. Chirurgové, kteří proměnili Cinder v kyborga, něco skrývali. Něco cenného.
Něco, kvůli čemu jsou někteří lidé ochotní zabíjet...

Marissa Meyerová má len 26 rokov, no už teraz má vďaka vyše 40 fanfikciám (napísané pod menom Alicia Blade), novele The Phantom of Linkshire Manor a sérii The Lunar Chrinicles poriadnu základňu fanúšikov. Je taktiež členkou asociácie Amerických romantických spisovateľov. Marissa je veľmi sympatická autorka s všeobecným prehľadom, ktorá má vo veľkej obľube blogy a spoločenské média, má dva vysokoškolské tituly v odbore publikovania a kreatívneho písania s dôrazom na detskú literatúru a momentálne žije so svojím snúbencom a dvoma mačkami vo Washingtone v USA.

Zoznámte sa s Popoluškou z budúcnosti - so šestnásťročnou Cinder, ktorá je nielen nenávidená svojou nevlastnou matkou Adri a rovnako nevlastnou sestrou Perlou, ale je navyše aj na úplnom okraji spoločnosti, pretože je niečo, pre čo ľudia nemajú pochopenie. Cinder je kyborg. (Dobré, čo?) A aby toho nebolo málo pracuje ako mechanička, čo je výsostne nedievčenské povolanie. Ale Cinder je vo svojom odbore sakramentsky dobrá a práve vďaka tomu sa zoznamuje s mladým princom Nového Pekingu - s Kaiom. A po stretnutí a zoznámení sa s princom naberie Cinderin život úplne nové rozmery a... problémy.
Séria Měsíční kroniky je momentálne mimoriadne populárna a ospevovaná, a tak som sa rozhodla, že si prečítam aspoň Cinder aj ja. Nedokázala som si síce Cinder predstaviť ako kyborga v celkom technickej dobe, kde sa živí ako mechanička... ale priznajme si, takto si určite nikto nepredstaví Popolušku. Ale ide o moderné spracovanie, ktoré obsahuje sci-fi a fantasy a young adult prvky, čiže je pochopiteľné, že došlo k zmenám. A rozhodne k veľmi zaujímavým a príjemným zmenám. ...Autorka predviedla priam majstrovský štýl písania, nad ktorým budete žasnúť po celý čas, príbeh podala veľmi sviežo a aj napriek všetkým mechanickým a technickým veciam a pojmom sa v knihe nestratíte. Rozhodne priniesla úplne nový a svieži pohľad na rozprávku... kde miestami ani nemáte pocit, že ide o prerozprávanú rozprávku. Teda, Marissa sa drží základnej kostry Popolušky (máme tu zlú macochu, nevlastnú sestru, ples a princa, ktorý sa zaujíma o dievča, pričom nevie kto vlastne jeho nová kamoška je) ale je obohatená o toľko nových zádrhľov a prvkov a problémov, že v podstate ide o úplne nový kúzelno-robotický príbeh, čo sa číta snáď úplne sám.

Cinder ako postava mi ale prišla dosť neosobná a jej osud sa ma nijako obzvlášť nedotkol. Bola sympatickou hrdinkou, to uznávam, ale akosi sa ku mne nedokázala dostať skrz všetky tie svoje magnetické remene a neviemčovšetkoešte. Na druhej strane sa mi ale veľmi páčili vedľajšie postavy na čele s princom Kaiom, ktorý mal veľmi príjemný a reálny charakter a hneď som si ho obľúbila. Ak sa rozhodnete dať mu šancu, pripravte sa, že si poriadne oddýchnete od všetkých dokonalých badboyov, čo chrlia jednu vtipnú hlášku za druhou. Kai je citlivý ale odvážny, zodpovedný a jednoducho dobrý. Ale dobrý takým tým sympatickým spôsobom, vďaka ktorému sa budete tešiť na každú scénu, v ktorej sa objaví. Ďalej tu máme Iko, Cinderinu androidku, ktorá má "poškodený" osobnostný čip, takže je v podstate ako človek a príbeh veľmi milo osviežila. A aby sa táto Popoluška líšila od tej pôvodnej ešte o niečo viac, Cinder má nevlastné sestry dve a z toho je jedna jej najlepšou kamarátkou. Pivoňka je štrnásťročné dievča, ktoré by neváhalo utiecť s Cinder a Iko... keby sa všetko neskomplikovalo.
Hmm... a čo by to bolo za rozprávku bez zlej kráľovnej? A tu prichádza na scénu hrozná ale nádherná (alebo sa to aspoň zdá) Levana, ktorá má zálusk na princa Kaia. Ktovie, či je to len z politických dôvodov? Levana rozhodne poriadne zamieša karty a Cinderin život sa obráti o ďalších 180 stupňov.
Navyše je táto kniha iná aj v tom, že aj keď sa tu veľmi pekne a pomaly rozvíja vzťah Cinder a Kaia a vy máte pocit, že vôbec nečítate romantickú knihu. Ale ono to tam je, len je to v malých a silných dávkach, ktoré sú skryté medzi riadkami. Takže ak máte chuť na pomerne reálny vzťah, tak ste na správnej adrese.

Počas čítania sa rozhodne nebudete nudiť, autorka vám v pravidelných intervaloch naservíruje šokujúce alebo aj trošku predvídateľné odhalenie, ktoré vás bude poháňať v čítaní a čítaní a čítaní, až sa nakoniec prebojujete na koniec, ktorý je úplne, že ČO?? a budete ešte desať minút zízať na stenu oproti s otvorenými ústami a opakovať, že ale veď to nemohlo skončiť taktooo. A hneď si zriadite novú pokladničku, kde si budete odkladať cenťáky práve na pokračovanie série, ktoré nesie názov Scarlet a v ktorom pôjde o preorzprávanú Červnú čiapočku (to by mohlo byť fest dobré, čo? A vraj aj je!). Tam snáď nájdeme ešte nejaké tie zvyšné odpovede na dôležité otázky.
Ani neviem, komu knihu neodporúčam, pretože ju odporúčam úplne každému. Kto má rád Popolušku, nájde si ju tam a ten, čo ju rád nemá zasa dostane úplne nový príbeh, ktorý rozhodne stojí za prečítanie a pozornosť.