pondelok, 18. augusta 2014

Reagujem na momentálnu situáciu

Hmm. V poslednom čase ste určite postrehli to množstvo článkov, čo sa na nás odvšadiaľ valí. Ich predmetom sú prevažne recenzné výtlačky, nedostatok negatívnych recenzií a v neposlednom rade aj tvorivých blogerov a ich kreatívnych projektov, či článkov. Pôvodne som ani nemala v pláne písať niečo na túto tému, pretože akceptujem názor každého blogera ale zopár vecí sa ma trochu dotklo a naozaj s nimi nesúhlasím, a tak som sa rozhodla predsa len pozliepať svoje myšlienky do zopár viet.


V prvom rade na mňa všetky komentáre a články, ktoré som si prečítala pôsobia tak trochu, akoby boli všetci hádzaní do jedného vreca bez toho, aby sa niekto na niektoré veci prizrel detailnejšie a pochopil prečo vlastne daný bloger koná tak a tak. 
Tak napríklad... recenzné výtlačky. Blog, na ktorom sa nachádzajú len recenzie na recenzné výtlačky a ešte aj tie recenzie vyzerajú ako vyzerajú a z celkového obsahu blogu kričí, že som tu len preto, že môžem dostať knihu zadarmo je naozaj nesympatický aj mne. (Ja osobne som pri zakladaní blogu nemala ani tušenia, že niečo také ako recenzné výtlačky existuje.) Ale... sú aj ľudia, ktorí napríklad na nové knihy nemajú peniaze, nemajú v meste, či obci dostatočne vybavenú knižnicu alebo len jednoducho nemajú čas na písanie recenzií kníh, ktoré prečítajú len tak pomimo tých recenzných. Ide o to, že na recenzný výtlačok recenzia byť musí ale po prečítaní knihy z vlastných zásob nás nesúri nikto. Mne je teda úplne jedno, či sa na blogu, ktorý navštívim nachádzajú recenzie na také alebo také knihy. Ide mi hlavne o to, ako to všetko vyzerá. 
Súhlasím taktiež aj s tým, že blog, ktorý nie je oživený nejakým tým tematickým článkom alebo meme je trochu pustý a nezaujme moju pozornosť až tak. Jop, to je skvelý postreh a nemôžem namietať. Tiež by som mala práve na tomto na svojom blogu zapracovať. Len ešte dodám niečo svoje... mne osobne sa nepáči ani prípad, keď prídem na blog a celá hlavná stránka je zamorená len a len meme príspevkami. To hneď cúvam a dávam blogu zbohom. Takže, všetkého veľa škodí a meme by som pridávala len ako doplnok k hlavným príspevkom. 

Ďaleej, negatívne recenzie na recenzné výtlačky a vlastne na knihy vo všeobecnosti. K tejto téme sa skvelo a úplne akoby mi z duše hovorila vyjadrila aj Neliss. Znova s názorom, že klamať pre recenzný výtlačok a uvaliť každému päť hviezd je pokrytecké a pod úroveň blogera. Ale všetko má svoje ale a verte, či nie, existujú aj ľudia, ktorí negatívne recenzie píšu neradi už len z princípu. Ja osobne knihu, ktorá ma nezaujme ani nedočítam, (ak neide o recenzák) neohviezdičkujem a rozhodne nerecenzujem, pretože je milión iných kníh, ktoré si chcem prečítať, tak načo strácať čas s niečím, čo ma nebaví? A ak už predsa len knihu čítam, (lebo je to, napríklad, recenzný výtlačok) vždy sa na nej snažím nájsť niečo, čo sa mi páčilo a celé to podať nejako objektívne, pretože si viem predstaviť aké ťažké je napísať knihu a aspoň takýmto spôsobom sa snažím prejaviť úctu autorovi a jeho tvorbe. 
Navyše sa mi veľmi dobre a veľmi rada píšem pozitívne recenzie na knihy, ktoré ma nadchli, chcem ich nejako posunúť ďalej a priblížiť vám ich. Preto radšej napíšem recenziu na knihu, ktorá odo mňa dostane päť hviezd, než takú, ktorej by som dala slabé tri. 
Takže absencia negatívnych recenzií na mojom blogu rozhodne nepramení z toho, že sa bojím vyjadriť svoj názor pred vydavateľstvami. Niee, môj blog so žiadnym vydavateľstvom ani len nespolupracuje. Recenzné výtlačky, ktoré obdržím recenzujem pre iný blog, (a verte tomu, že ich nie je zas až tak veľa) kde je nás recenzentov viac, a tak by som si u mňa na blogu mohla kritizovať tak, ako mi huba narástla. 
Na recenzné výtlačky mám ale v podstate šťastie a popasovať som sa musela zatiaľ len s dvoma knihami, čo mi nesadli, väčšinou sa mi kniha naozaj a úprimne páči. Dúfam, že to tak aj zostane, predsa len recenzáky nedostávam zasa až tak dlho. 

Na záver už len poviem, že knižnú blogosféru nevnímam až tak negatívne, stále sa tu viem začítať do mnohých zaujímavých článkov a recenzií. Stále sa je v čom zlepšovať, to sa snažím aplikovať aj na seba, ale z môjho pohľadu to rozhodne nie je tak čierno-čierne ako to niektorí vidia. :)

To jest z mojej strany asi všetko. Čo si o tom myslíte vy?

8 komentárov:

  1. Je fajn vedieť, že to niekto vidí podobne ako ja.:) Úplne súhlasím aj s tým, že nie je vždy čas recenzovať knihy, ktoré recenzovať nutne nemusím či písať niečo navyše (akurát sa mi to už nezmestilo do článku :D). A tiež je podľa mňa jednoduchšie a dôležitejšie odporučiť knihu, ktorá za to stojí, než hlásiť, že je nejaká úplne priemerná. Pekne napísané.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. vieš čo, potešila si ma svojím článkom...mala som blbý pocit, že sa na to pozerám takýmto spôsobom iba ja...ale ty si sa na to pozrela z mojej perspektívy :D a vďaka! :)

      Odstrániť
  2. Pozrime sa! :D Peťa je vážna! Ruky preč, ruky preč. Tu sranda končí :D
    Poviem ti, ako to funguje u mňa jo? :D Píšem recenzie na to, čo prečítam (okrem HP) a pomimo mám rubriku, v ktorej myšlienkujem a rubriku, v ktorej sa viac vkrádam do svojho súkromného života (ako správny narccista). A ako veľmi výnimočná súčasť blogu (ako hovoríš, oživenie) je Wishlist, ktorý vydávam asi raz za dva mesiace v takom väčšom vydaní. Tošť rozmanitosť môjho blogu :D ... A funguje to veľmi dobre :D Priemerne tri články do mesiaca. mám to ako koníček a žiadne spolupráce. Zlatý život blogera :D
    Negatívne recenzie sú podľa mňa čisto len pre pobavenie čitateľa. Chceš si vybiť zlosť na tú knihu, ktorá ťa maximálne sklamala, takže v zatemnení hnevu napíšeš všeličo. Keďže nepoznám autora a viem, že býva cez oceán, tak mi je úplne jedno, čo napíšem, lebo to aj tak nikdy neuvidí. Ale máš pravdu, že ak by to bola nejaká slovenská kniha, tak by som bola ohľaduplnejšia a snažila sa dať na jednej strane objektívnu kritiku a na druhej vyzdvihnúť pozitíva (takú múdru a odbornú vetu moja hlava nevyprodukovala už strašne dávno :D)
    No, a to by už hádam stačilo. Pozdravujem k vám domov :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, presne tak, článok najvyššej serióznosti... a preto očakávam komentáre na rovnakej úrovni! Nerob si srandu z môjho výlevu ani len prvou vetou! :D
      Pozri sa sem, Frankkie: u teba to funguje všetko tak, ako má a ešte trošku lepšie... akosi sa vymykáš stereotypu všetkých blogerov a robíš si všetko po svojom :D preto sa ťa (ďakuj Bohu) táto brutal vážna koma koňec kauza napätej slovenskej blogosféry, ktorá podľa niektorých nestojí ani za žumpu, až tak netýka. Žiješ si svoj zlatý blogerský život :D ...a vidíš to? Si originálna, máš originálne články, máš originálny blog. Ale oni to aj tak nevidia. Ako hovorím - hádžme ďalej všetkých do jedného vreca, dirigujme ostatných lebo niečo nerobia podľa nášho gusta a privierajme oči nad takými blogmi ako máš ty! TOTO je hanba.
      Domov ďakuje za pozdrav a tiež jeden posiela hneď obratom späť! :D

      Odstrániť
    2. A zabudla si ... ešte mám aj originálnych čitateľov :D Ale nemyslím, že by to bolo až také zlé (nepozerám tie blogy až tak veľmi, takže neviem posúdiť, ktorý je lepší a ktorý horší)... Čo ja čítam, tak je to vždy aspoň čitateľné. A ak nie, tak je to začínajúci blog a priznajme ... Začiatky boli dosť mizerné u každého (dúfam, inak by ten človek nebol človekom) :D
      A zas... neklamme si do očí... nie každý článok sa mi vydarí :D

      Odstrániť
    3. Přesne tak... je mnoho začínajúcich blogov a je jasné, že sa nikto nenarodil vypísaný a vyčítaný a celkovo dokonalý... všetci sa musíme popáliť na vlastných chybách, občas poriadne šliapnuť vedľa... kým nájdeme svoj vlastný štýl, v ktorom sa budeme cítiť ako doma. A nie je to vlastne super? Že je tak veľa ľudí, čo chcú byť produktívni aspoň takýmto spôsobom? (nuž, ak to nie sú "kniha zadarmo" pokrytci :D ale veď... všetci máme svoje vlastné svedomie, však? :D)
      Prosím ťa, všetci máme svoje nepodarky :D ale u teba sa mi číta dobre zatiaľ všetko :D

      Odstrániť
  3. Baby, ani neviete, ako ste trafili klinec po hlavičke.
    Len ak si prečítate môj článok pozorne, zistíte, že rozdeľujem slovenské blogy do troch vriec. Škoda, že naň negatívne reagujú práve tie, ktoré "vystrkujú rožky" a začínajú sa profilovať, začínajú priestor v našej blogosfére oživovať.

    A môj negatívny pohľad na slovenskú blogosféru pramení z práce – týždenne dostávame 2-3 žiadosti o spoluprácu, a vždy keď klikneme na blog, tak 99% blogov vyzerá rovnako. Dvadsaťtisíc meme, a raz za uhorský rok RC recenzia. Asi je škoda, že tie "normálne" blogy nás neoslovujú. A hlavne, že blogeri navzájom neupozorňujú na ostatné zaujímavé blogy, každý kope len za seba. Prečo je to tak? Ako sa potom máme my, obyčajný ľudia preklikať na tie ostatné blogy? napr. na Frankkie sro?

    Ale vysvetlite mi jedno: blogujete pre radosť, čítate pre radosť, recenzáky sú prijemný spestrením, ALE potrebujete sa dokopať k napísaniu recenzií? A keď sa už dokopete, tak píšete o recenzných výtlačkoch? Nezaujímalo by vašich čitateľov skôr to, čo vás nejako oslovilo, čo vás najväčšmi zaujalo? Čím by bol váš blog iný ako ostatné? Veď predsa keď robím niečo vo vlastnom voľnom čase, a robím to pre radosť, a preto lebo sa chcem s ostatnými baviť o knihách, tak by to malo byť práve o tých mojich naj knihách, nie? A nie je o recenzákoch, ktoré mi vydavateľstvá a eshopy nanútili? Či to chápem nejako nesprávne?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oj, Erik, tvoj článok som čítala pozorne - dokonca viackrát a určite nemôžem povedať, že nesúhlasím. Zopár vecí si beriem k srdcu a pokúsim sa na tom zapracovať. Sama som vo svojom článku spomínala, že jedno meme za druhým, RC recenzia sem tam šupnutá pomedzi to, to nie je moja šálka kávy.

      Ale aby som sa vrátila k veci... mhm, je pravda, že je obrovská kopa blogov, nad ktorými krčím nos. Opičia sa jeden po druhom, sú zaplavené zbytočnými meme príspevkami a rc recenziami s nulovou gramatikou, z ktorých priam kričí, že sú zbúchané narýchlo a aj to len preto, že napísané byť museli, pretože som dostal taký, či onaký recenzák - "knihu zadarmo". Sama nerozumiem tomu, že častokrát natrafím na blog, ktorý má 30 pravidelných sledovateľov, práve začal fungovať a už má 3 spolupráce. Ja som tu viac ako rok a môj blog nemá ani jednu. A chápem to, mám čo robiť, aby som sa vyšvihla a svoj blog zviditeľnila. Skôr nechápem ten predošlý príklad.

      Taak, keďže je tých "normálnych" blogov len zopár a zväčša sú to tie staré dobré, myslím si, že drvivá väčšina už spoluprácu má alebo o ňu nestojí. To je len môj laický názor, ktorý pramení z toho, že sa na slovenských a kvalitných blogoch stále dokážem stratiť aj na hodiny a vôbec ich nemusia byť desiatky. Práve naopak – obľúbených mám len zopár, nie vždy mi sadne štýl autora blogu. Čo sa týka Frankkie a jej blogu, snažíme sa podporovať jedna druhú a často na seba v článkoch odkazujeme. Že sa nedostanú široko ďaleko - to už ja, bohužiaľ, ovplyvniť nedokážem so svojimi 47 sledovateľmi.

      A k poslednému odstavcu: blogujem pre radosť, blog som si zakladala pre radosť (nemala som ani šajnu o tom, že nejaké recenzné výtlačky existujú, skôr som sa niekde potrebovala vykecať, keďže vo svojom okolí nemám podobných bláznov do kníh), píšem preto, že ma to baví. K písaniu recenzie sa občas musím nútiť ale akonáhle začnem písať pohltí ma to a ani neviem ako a už článok publikujem.
      Ja osobne dokonca píšem zväčša recenzie len na knihy, ktoré ma niečím zaujali – omnoho lepšie sa mi píše názor na knihu, ktorá ma nadchla a ktorú chcem posunúť ďalej, než negatívne recenzie, ktoré by možno mnohí uvítali viac ale ako sám píšeš – blogujem pre radosť a nebudem sa nútiť do niečoho, čo ma nebaví a z čoho mám zlý pocit. Preto mám také vysoké hodnotenia. A áno, som si vedomá toho, že by som možno mohla vniesť na blog nejaké to oživenie v podobe tematických článkov alebo čohosi podobného ale stále sa len rozbieham, pokúšam sa zlepšiť si svoj štýl písania a musím si byť stopercentne istá niečím, čo napíšem, aby som to mohla publikovať. Takže na tom budem určite ešte pracovať... lebo chcem a baví ma to.

      No a na záver už len poviem, že tvoje rozdelenie blogerov do troch skupín je bezchybné a úplne s ním súhlasím. Len mám občas pocit, že druhé a tretie vrece spájajú poniektorí dokopy. A taktiež nepochybujem o tom, že práve tretia skupina zanikne ako prvá, pretože blogovať len pre vidinu niečoho zadarmo... koho by to dlho bavilo? Takže sa nad tým určite rozčuľovať nebudem. A blogy, ktoré mám rada a v poslednom čase nahádzali zopár RC recenzií za sebou tiež neodsúdim do horúcich pekiel, počkám si, pretože neviem, čo za tým je. Nechcem, aby to vyznelo tak, že obhajujem alebo podporujem tých, čo blogujú len pre recenzáky – to vôbec nie. Len neodsudzujem tých, čo píšu kvalitne a dobre... len pomenej.

      Odstrániť