Sarra Manning - Tweetni mi! | Recenzia

Sarra Manning
Adorkable
Young adult, Contemporary
Goodreads: 3.71
Ikar
312 strán

Anotácia: Jeane Smithová je blogerka, kráľovná sekáčov a charitatívnych výpredajov. Má vlastnú lajfstajlovú značku Adorkable, pol milióna followerov na Twitteri, ale v škole ju považujú za chodiacu módnu katastrofu. Je výstredná, provokatívna, nemožná. Ani náhodou nezapadne medzi spolužiakov, na ktorých sa díva zvrchu, lebo sú nudne rovnakí – všetci sa rovnako obliekajú, rovnako myslia. Michael Lee je školská hviezda, vzorný študent, idol dievčat, skvelý futbalista, zlatý chlapec svojich rodičov. Nemajú vôbec nič spoločné. Tak prečo sa stále bozkávajú?

Sarra Manning je spisovateľka a novinárka. Písať začala pre hudobný týždenník Melody Maker, potom strávila päť rokov v legendárnom britskom časopise pre tínedžerov J17, najprv ako autorka, potom ako editorka. Neskôr pôsobila ako redaktorka v módnej biblii tínedžerov a v magazíne BBC What to Wear (Čo na seba). Písala pre množstvo časopisov ako Elle alebo Grazia. Medzi jej bestsellery pre mládež patria Guitar GirlLet´s Get LostPretty Things, trilógia The Diary of a Crush a Nobody´s Girl, ktoré boli preložené do mnohých jazykov. Napísala aj tri romány pre dospelých. Sarra žije v severnom Londýne a pýši sa svojím jedinečným zmyslom pre doplnky.

Jeane a Michael sú dvaja úplne odlišní ľudia. Jeane je divoká, protivná, extrémna a namyslená, Michael je dokonalý chlapec, čo sa učí na jednotky, je členom futbalového tímu a svojim rodičom robí len radosť. Čo môže zblížiť takýchto dvoch ľudí? Nič - odpovedali by vám obaja. Ale predsa len tu niečo je: Frajer Jeane a frajerka Michaela sú si... akosi až príliš blízki. Čo s tým? Hm... a tak sa z Jeane a Michaela stávajú "spojenci" tých najdivnejších rozmerov, keď sa bozkávajú stále a všade, len čo sa zbadajú. Nikto o tom, samozrejme, nemá ani tušenia. Ide len o tajné bozkávanie, však? Btw. Je pravda, že sa protiklady priťahujú? Hmhm.

Dostať sa k Tweetni mi!, ktoré má medzi čitateľmi tak veľký úspech bolo mimoriadne obtiažne. V knižnici mi knihu stále niekto vyfúkol a na to, aby som si ju kupovala som zasa nebola až tak navnadená. Kým som teda nenašla toto skvostné dielo z repertoára Sarry Manningovej v akcii a neputovalo na moju poličku ako darček odo mňa...mne, nevedela som ani, či sa k nemu vôbec niekedy dostanem. Ďalším problémom bolo nájsť si medzi všetkými knihami, ktoré pekne v rade čakajú na prečítanie miesto pre tenkú Tweetni mi! Nakoniec sa ale všetko skončilo dobre a ja som sa do knihy, ktorá si ku mne prešla tak dlhou a strastiplnou cestou, pustila.

A spočiatku mi Jeane svojou veľkou hubou a krákaním a odpornou povahou poriadne pila krv. Táto slečna je úplne od základov iná, ako všetky, aj tie najoriginálnejšie knižné hrdinky, s akými som sa doposiaľ stretla. Jeane žije sama (má len sedemnásť!), je mimoriadne extravagantná a arogantná, nájsť s ňou spoločnú reč a pochopiť jej myšlienkové pochody je takmer nemožné, jediné, na čom jej skutočne záleží je jej Twitter, na ktorom dokumentuje každý svoj krok, blog, na ktorom sa pravidelne divoko spovedá a lajfstajlová značka ADORKABLE, na ktorú je patrične hrdá. Ale nie, nie je to niečo, pre čo by bolo potrebné autorku kritizovať. Práve naopak - Jeane bola prvým plusovým bodom, ktorý odo mňa autorka dostala. A navyše vytvárala úplne dokonalý kontrast s Michaelom, ktorý bol tiež tak trochu iný, ale napriek tomu normálny typický čínsko-americký tínedžer s čírom. Dobré, čo? Michael Lee bol dobrý, inteligentný a pekný, nevytŕčal z davu a snáď jedinou vecou, v ktorej si boli s Jeane podobní bolo to, že boli obaja rovnako hrdí a možno trochu rovnako namyslení. I keď bola Jeane pyšná skôr na svoju inakosť, na svoj blog a vlastne na všetko, čo robila a Michael naopak na to, že mal život naplánovaný a bol jednoducho, prosto a nič iné - normálny.
Ale nie, neboli takíto stále. Autorka vám dopraje možnosť spoznať ich hlbšie a zistíte, že pod všetkými tými škrupinami a obalmi sa k sebe hodia viac ako by si bol ktokoľvek schopný myslieť. Len či na to prídu aj sami.

Sarra Manning však nedala svojmu dielu len výnimočnosť skrze postavy ale aj svojím osobitým a neokukaným štýlom písania. Napísala všetko bez servítky, tak ako to je a o to viac boli jej slová uveriteľné a o to viac sa vás boli schopné dotknúť a niečím... vo vás jednoducho pohnúť. Prostredníctvom tejto jedinej tenkej knihy dokázala dokonale poukázať na to, že absolútne nezáleží na tom, ako kto vyzerá, čo koho baví a zaujíma, že jediné, po čom vlastne všetci túžime sú priatelia, rodina a možno aj láska. Hej, pravdepodobne aj tak tvrdá a nezávislá žena ako Jeane potrebuje niekoho. A Michael možno potrebuje niekoho, kto má vlastnú hlavu, nejde s davom a premýšľa. Niekoho, kto má vlastné názory.

Garantujem vám, že všetci, čo ste niekedy napísali aspoň čo-to, či už šlo o článok, recenziu alebo poviedku, budete mať chuť hneď po dočítaní Tweetni mi! sadnúť na zadok a vydať zo seba to najlepšie. A všetci blogeri zostanú stopercentne príjemne povzbudení a motivovaní a uvedomia si... aké skvelé je vlastne mať blog. A že aj čitatelia sú skutoční ľudia. Takže... Tweetni mi! odporúčam úplne každému, spisovateľom a blogerom ešte o čosi viac, pretože má skvelé hodnoty a určite vás všetkých povzbudí. :)