štvrtok, 18. septembra 2014

Recenzia | Krásna katastrofa alebo Poďme sa besnieť z Travisa

• Autor: Jamie McGuire
• Originálny názov: Beautiful Disaster
• Názov série: Katastrofa
• Diel: prvý
• Žáner: New Adult, Contemporary
• Hodnotenie na Goodreads: 
• Vydavateľstvo: 4.21
• Počet strán: 376 strán

ABBY ABERNATHYOVÁ začína navštevovať vysokú školu ďaleko od svojho rodného mesta, aby zabudla na minulosť. Uteká pred rodinou, ktorá jej vinou alkoholu a hazardných hier urobila zo života peklo, a usiluje sa byt príkladnou študentkou. 


TRAVIS MADDOX má prezývku Besný pes a na štúdium si zarába ilegálnymi pästnými súbojmi – samozrejme, bez rukavíc. Má povesť najväčšieho zvodcu žien na univerzite. Je to presne ten typ, akému by sa Abby mala zďaleka vyhnúť, ak nechce spadnúť do pasce svojho starého života. 


TRAVIS A ABBY sa navzájom priťahujú, ale presviedčajú okolie aj jeden druhého, že z ich priateľstva nikdy nevznikne milenecký vzťah. Potom však Abby prehrá stávku, a tak musí mesiac bývať s Travisom v jeho byte. Vášeň sa už nedá maskovať priateľstvom.


Jamie McGuire pozná snáď každá čitateľka, New Adult literatúry. Jej Krásnu katastrofu, o
ktorej dnes bude reč, dokonca možno považovať za jedno z prvých ak nie vôbec prvé dielo, ktoré môžeme zaradiť medzi NA kúsky. Ja osobne som si dala s prečítaním tejto knihy načas, možno aj preto, že Prozreteľnosť z dielne Jamie sa mi nepozdávala až natoľko, aby som netrpezlivo siahla po ďalšej knihe z jej pera. Huh, práve naopak - odrádzala ma od toho. Nebudem však rozvádzať prečo, recenzia má byť o Krásnej katastrofe.

Takže tu máme Abby, ktorá je nevinná a jemná a vzorná študentka v ružovom kašmírovom svetríku. Prototyp slušňáčky. Pravdepodobne zo skvelej rodiny. Či? 
Abby možno navonok pôsobí tak, či onak - v skutočnosti je ale všetko naopak a ona na Východnej univerzite hľadá len útočisko, kde sa jej podarí zabudnúť na pochybnú minulosť.
A Travis? Ou Džizs, onen Travis, ktorého všetky nežné polovičky považujú za neodolateľného? Len v prípade, že považujete žiarlivosť a majetnícke prasce za neodolateľné. 
But... nič nie je čiernobiele, však? 

A tak som zas a znova prišla do konfliktu s príbehom tejto autorky, kedy som nad postavami (či skôr povedať postavou?) neustále krútila hlavou, očami a faceplamovala a nadávala a červenela od rozhorčenia... avšak, s malou zmenou - nie nad hlavnou hrdinkou, ktorá mi bola akosi prapodivne celkom sympatická - ale nad mistrom Travisom alias besným psom. Nechce sa vám smiať už len pri tej prezývke? Tak vám k tomu ešte niečo prihodím... Travis je naozaj besný a nevyspytateľný, něco jako hurikán. Náplňou jeho života sú nakladačky, ktoré rozdáva, každému, čo sa pozrie na "jeho" dievča, ktoré jeho ani nie je a chľast, žiarlivé scény pozostávajúce z trucovania v podobe trojky na pohovke v byte, kde spí aj jeho vyvolená Abby, lebo šak... chudáčik Travis, Abby povedala, že by s ním chodiť nemohla lebo je taký aký je... takže čo urobí? Bude taký, presne taký, aký by byť nemal. Po nejakých tých stovkách strán som sa však na svoje rozhorčenie z tejto mne absolútne nesympatickej postavy rozhodla zabudnúť (vlastne... pokúsiť sa o to) a zostali mi už len také tie úsmevy, že... dajak bulo, dajak budze, ja to dočítam a basta

A viete čo? Ono to ani nebol taký veľký problém ako by som si bola myslela. Lebo napriek
tomu, že by som Travisa najradšej roztrhala, kniha bola napísaná naozaj výborne. Excelentne. Obdivuhodne. A poriadne čtivo, čo znamená, že knihu čítať chcete, nech sa deje, čo sa deje. Kniha je romantická, vy sa však nedočkáte presladnej romantiky, z ktorej by ste mali cukor až za ušami. Ako hovorím, štýl písania má Jamie naozaj kvalitný. Abby je navyše taká tá "v poho" hrdinka a v jej hlave sa cítite pomerne pohodlne. Len by som na jej mieste Travisovi vypálila za každú jednu Holubičku, to oslovenie ma naozaj privádzalo do varu! Ale budiš.
Knihu zachránili/obzvláštnili/vylepšili aj vedľajšie postavy, najmä Abbyina najlepšia kamoška America (perfecto meno) a Travisov bratranec Shepley (ešte viac perfecto meno), zaľúbenci,  ktorí ma naozaj bavili a v podstate som nevedela, čo od nich čakať, ako zareagujú a ako príbeh ešte okorenia. 
Hej, a konečne sa nenachádzame na strednej. Teraz sme vysokoškoláci! ...Toľko k tomu. Vidíte? Not bad. 
Hm, takže mi najviac prekážala Travisova prehnaná povaha. Inak autorka vedela, kde, čo a ako napísať a oproti Prozreteľnosti... nuž, ja to nejdem ani porovnávať. Tieto KK postavy mali aspoň charaktery. I keď nie vždy podľa mojich predstáv. 

Dávam  lajku.

1 komentár:

  1. no ja som ju tuším mesiac čítala a aj to len s veľkým utrpením...

    OdpovedaťOdstrániť