piatok, 23. januára 2015

Aká je pravda o večnosti? | Recenzia

Sarah Dessen | The Truth About Forever | Young Adult, Romance | CooBoo | 372 strán | 4.16

Anotácia: Macy mala pred sebou celé leto, no takmer všetok čas mala stráviť bez svojho priateľa Jamesona nudnou prácou v knižnici a učením sa na skúšky. Ale niekedy sa udejú aj neočakávané veci – ako napríklad stretnutie s Wesom a jeho zábavou partiou priateľov. Alebo projekt jej sestry na renováciu zanedbaného plážového domu, ktorý v nej a v jej matke prebúdza hlboko pochované spomienky na bolestnú stratu Macinho otca. No občas sa to všetko dokáže aj poriadne zamotať. Keď Macy stretne niekoho ako je Wes – chalana s minulosťou a udivujúcim umeleckým talentom – jej život už nie je ako predtým. A tak začína uvažovať o tom, či je naozaj lepšie ostať uzavretá, tak ako si až doposiaľ myslela, alebo sa odhodlať vyjsť zo svojej ulity...

Sarah Dessen je vo svojom odbore momentálne veľmi populárna a ospevovaná. Píše silné a jednoduché príbehy, ktoré vás zasiahnu a majú, takpovediac všetko, čo má dobrý príbeh mať. A tak som sa rozhodla siahnuť po jednom takomto príbehu aj ja. Šlo o náhodný výber čo budú mať v knižnici od Dessenovej?

A mali neobyčajný príbeh o Macy, ktorej zomrel pred pár rokmi milovaný otec. Táto strata zasiahla celú rodinu a každý jej člen sa s tým snaží vyrovnávať po svojom. Postupne sa Macy vzďaľuje aj mama, ktorá je neustále zavalená kopou práce, len preto, aby nemusela myslieť na svojho manžela... Macy opúšťa dokonca aj jej priateľ Jason, keď odchádza do letného tábora. A tak sa Macy ocitá úplne opustená vo svojom vlastnom svete, o ktorom si myslela, že je dokonalý. Kým nestretne ľudí, ktorí jej pohľad na svet obrátia o stoosemdesiat stupňov. A Macy má zrazu pocit, že skutočne žiť začala až teraz, keď sa vyhrabala spomedzi učebníc a do bodky naplánovanej budúcnosti. Ako to ale vysvetliť mame?
“It's just that...I just think that some things are meant to be broken. Imperfect. Chaotic. It's the universe's way of providing contrast, you know? There have to be a few holes in the road. It's how life is.”
Priznám sa, Pravdu o večnosti som čítala už pred mesiacom ale až teraz mám pocit, že sa mi dostatočne uležala v hlave a dokážem o nej vyprodukovať aspoň ako-tak zmysluplné vety. Prvých päťdesiat strán knihy bolo podľa mňa úplne príšerných. Primitívne rozhovory, z ktorý mi išla z uší para. Konverzácia o krabích koláčikoch a o tom, aká je Macy organizovaná a skvelá a aký je Jason organizovaný a ešte viac dokonalý ako Macy, ma naozaj nezaujali vôbec. A tak som knihu odložila a založila ďalšími troma, len aby som sa na ňu nemusela dívať a pripomínať si to, ako ma sklamala. Ale viete ako to chodí, dočítate jednu knihu a vyberáte si, do ktorej sa pustiť teraz a všimnete si práve , ako tam len tak leží a trčí z nej záložka a vy si poviete, že si predsa každý zaslúži druhú šancu. A to sa stalo aj mne, práve pri Pravde o večnosti. Povedala som si, že risknem ešte jednu kapitolu a nakoniec z toho bola celá kniha.

“Some people, they can't just move on, you know, mourn and cry and be done with it. Or at least seem to be. But for me... I don't know. I didn't want to fix it, to forget. It wasn't something that was broken. It's just...something that happened. And like that hole, I'm just finding ways, every day, of working around it. Respecting and remembering and getting on at the same time. ”

Ak si teda odmyslím tých prvých niekoľko desiatok strán, tak ma dej úplne pohltil a nepustil až do poslednej vety. Autorka mi na tvári vykúzlila prihlúply úsmev svojím jednoduchým ale naozaj veľmi pekným štýlom písania. Nie nadarmo sa hovorí, že je v jednoduchosti krása. Sarah Dessen vám v Pravde o večnosti prináša mnoho nových a hlbokých myšlienok, ktoré si popri čítaní zaznačíte niekam na papier alebo do notesa, aby ste si ich mohli prečítať, keď vám bude najťažšie. Vážne, mali ste už niekedy pocit, že vám kniha dokonale rozumie?

Práve Pravda o večnosti je knihou, v ktorej sa nájde každý z vás. Aspoň v jednej vete, jednom slove. Zaručene si niečo odnesiete a keď si prečítate poslednú vetu, dostanete chuť prečítať si knihu znova, ale viete, že to už nikdy nebude mať také čaro, ako keď ste ju čítali prvý raz.

Čo sa týka postáv, Macy síce nie je dokonalou hrdinkou, ale práve jej chyby ju robia skutočnou, zraniteľnejšou a o to ľahšie sa s ňou dokážete zžiť. Robí hlúposti, nedokáže sa vzoprieť mame, lipne na hlúpom frajerovi, ktorý vás bude privádzať do šialenstva, ale je na nej niečo, čo pravdepodobne budete milovať: Macy je natoľko obyčajná, že sa vie zaľúbiť ako priemerný človek - pomaly. Wesa potrebuje spoznať, bojí sa zmeny a podvedome sa bojí aj toho, že ju niekto znova sklame tak, ako práve Jason.
Veľmi sa mi páčila hra o Pravde, ktorú spolu s Wesom vymysleli, je to naozaj výnimočný spôsob, ako čitateľom predstaviť postavy, ich najskrytejšie obavy a všetky stránky osobnosti.
A teraz prichádza Óda na Wesa. :D Konečne som sa dočkala literárneho chlapca, ktorý nebol dokonalý, bez jedinej chybičky, z ktorého dievčatám padajú gaťky. Mhm, v podstate im aj padali, ale bolo to úplne ale od základov iné, ako pri podobných knihách. Wes mal problémy, mal príbeh, mal osobnosť. Bol umelec, mal za sebou polepšovňu - ale nebol bad-boyom. Napriek tomu dokázal zaujať a nemusel pri tom ani chŕliť jednu vtipnú hlášku za druhou.
Takže, ak máte chuť na pomaly sa rozvíjajúci vzťah, ktorý rastie a kvitne a pred úplným ošiaľom postavy najprv spoznáte, tak je Pravda o večnosti práve pre vás.

Takéto knihy by som zaradila medzi povinnú literatúru, aj keď by som najprv trochu poopravila slovosled. Najmä v priamej reči, poriadne mi kazil dokonalý čitateľský zážitok. Ale nech, tejto knihe odpúšťam úplne všetko - mizerný začiatok, zlý slovosled... A už teraz sa teším na ďalšiu knihu z pera Sarah Dessen, ktorú si prečítam.

Dávam  Sherlockov.

Pôvodne písané pre: Želania.sk