piatok, 9. januára 2015

Eleanor a Park | Recenzia

Rainbow Rowell | Eleanor and Park | Young Adult, Romance | YOLi | 336 strán | 4.18

Anotácia: Obaja majú šestnásť, sú spolužiaci a sú úplne iní ako ostatní. Eleanor - Červenovláska z chudobnej rodiny. V jednej izbe sa tlačí so štyrmi súrodencami. S nevlastným otcom sa neznáša pre jeho násilnícke sklony. V škole je nová a nepatrí k obľúbencom – nenosí značkové oblečenie, lebo jej rodičia na to nemajú, nie je štíhla ako spolužiačky a na jej vtipných hláškach sa nikto nesmeje. Park - Jeho rodina netrpí núdzou, ale Park nemá rád sám seba. Chýbajú mu svaly bejzbalistu, výška basketbalistu a sebavedomie amerického tínedžera z nebraskej Omahy.

Rainbow Rowell je americká autorka literatúry pre mladých dospelých, ktorá dobíja srdcia čitateľov najmä svojimi knihami Fangirl (Fanúšička - mala by vyjsť v Ikare, v máji tohto roka) a kúzelným príbehom Eleanor a Park. Obe tieto knihy sú považované za bestsellere a medzi čitateľmi sú mimoriadne obľúbené a populárne.

Pre spoznanie Eleanor a Parka sa presunieme o pár desaťročí späť. Presnejšie do doby, kedy tínedžerom vo veľkých slúchadlách vyhrávali The Smiths a Beatles a kedy mnohí podliehali sci-fi komixom - do osemdesiatych rokov. Aj Eleanor a Park milujú dobré príbehy a dobrú hudbu, rovnako ako mnoho ostatných, avšak len Eleanor a Park sú v školskom autobuse každé ráno outsidermi.

“Eleanor was right. She never looked nice. She looked like art, and art wasn't supposed to look nice; it was supposed to make you feel something.”

Rainbow Rowell má naozaj výnimočný talent, ktorý sa však na prvý pohľad môže skrývať za úplne obyčajnými písmenami. Ak sa však nedáte oklamať, už po niekoľkých stranách zistíte, že vám príbeh Eleanor, ale aj príbeh Parka ožíva pred očami. Prostredníctvom slov vdýchla týmto dvom postavám Rainbow život a tento život si vás úplne získa svojou reálnosťou. Je dosť pravdepodobné, že zažijete protichodné pocity, kedy sa do knihy ani nebudete chcieť znova pozrieť, pretože je ako sama skutočnosť - niekedy trpká, inokedy krásna, niekedy tragická a hrozná a potom zasa čarovná, milá a nádherná - nad týmto paradoxom však iba pokrútite hlavou, usmejete sa a hneď sa pustíte čítať ďalej, pretože vám každá nová veta tohto príbehu prinesie novú peknú myšlienku, za ktorú budete mať chuť poslať Rainbow Rowellovej ďakovný list s veľkou Študentskou pečaťou.

Eleanor aj Park si vás úplne získajú svojou jedinečnosťou. Obaja sú rozdielni, ale napriek tomu sú si nesmierne podobní a reálni. Eleanor má svoje problémy - mamu, ktorej nedokáže pomôcť, nevlastného otca, ktorému nepomôže už nikto (a verte tomu, že ho budete mať chuť prefackať!), súrodencov, o ktorých si robí neustále starosti... A potrebuje Parka na to, aby si uvedomila, že potrebuje v prvom rade pomôcť sebe. Napriek všetkému zlému, čo ju v živote postihlo teda predsa len prichádza niečo dobré, ba viac ako dobré! Prichádza Park, ktorý jej ukáže svet komixov a hudby, prichádza Park, ktorý ju presvedčí o tom, že je dokonalá taká, aká je. A najmä Park, ktorý je tu pre ňu vždy, a to si Eleanor, pre ktorú tu nikdy nikto nebol, naozaj cení.

“Holding Eleanor's hand was like holding a butterfly. Or a heartbeat. Like holding something complete, and completely alive.”

A potom je tu Park, ktorý je akoby opozitom k Eleanor - Parkova rodina je šťastná a "zazobaná", ale ako sa ukázalo už mnohokrát, peniaze nie sú všetko. Park má taktiež problém nájsť si k sebe cestu. Kto by sa už len chcel kamarátiť s americkým kórejcom? Navyše má neustále pocit, že nie je dosť dobrý a že je otec sklamaný z toho, že nie je viac ako on. Hm, alebo to nie je iba pocit?
Keď si k nemu Eleanor prisadne v autobuse, začne medzi nimi rozkvitať výnimočný vzťah, aj keď sa spočiatku zdá, že sú si obaja odporní. Potom Park zistí, že pri Eleanor môže byť sám sebou a že má konečne nad čím rozmýšľať a o koho sa starať.

Koniec knihy je mučivo krásny, kedy vás autorka nechá v napätí v podstate už do konca života. Končí sa otvorene, ale v podstate už bolo povedané všetko, čo bolo potrebné a všetko je uzatvorené. Zaručujem vám však, že budete po dočítaní hľadať nejaké tie zabudnuté stránky, už len z toho dôvodu, že si nebudete vedieť predstaviť, že by zrazu táto dvojica nemala byť súčasťou vášho života.

“I want everyone to meet you. You're my favorite person of all time.”

Ak teda máte chuť na neobyčajný príbeh, ktorý by vám spestril všedné dni, mali by ste siahnuť po Eleanor a Parkovi. Tí vám ukážu všetky stránky života, dobré aj zlé a určite si nebudú klásť pred ústa žiadnu servítku. Eleanor a Park sa totižto na nič nehrajú. Sú takí, akí sú - a sú úžasní.

Pôvodne písané pre: Želania.sk