utorok, 6. januára 2015

Zaostrené na zvodného Kaidana | Svůdné zlo

Wendy Higgins | Sweet Evil | The Sweet Trilogy | Prvý diel | Young Adult, Fantasy | CooBoo | 416 strán | 4.17

Anotácia: Anna, šestnáctiletá středoškolačka z maloměsta v americké Georgii, má podobné starosti jako většina dívek jejího věku: příliš drobnou postavu, příliš starostlivou adoptivní matkou nebo to, že jako vzorná studentka a horlivá abstinentka není mezi spolužáky moc oblíbená. Má ale i starosti, se kterými se nikomu nesvěřuje. Například vnímá aury lidí, není nikdy nemocná, vidí a slyší na neobvykle velké vzdálenosti...Teprve když se na rockovém koncertě v klubu seznámí s atraktivním mladým bubeníkem Kaidanem, začíná krůček za krůčkem objevovat pravdu o sobě a o svém původu, ale i o světě skrytém před zraky obyčejných smrtelníků. O existenci rasy nefilů – potomků lidí a padlých andělů, do níž Anna i Kaidan patří. Bytostí s nadpřirozenými schopnostmi, které mají pod hrozbou trestu smrti od svých démonických otců nařízeno šířit mezi lidmi sedm smrtelných hříchů. Jak vzorně vychovanou a úzkostlivě slušnou Annu promění sblížení s otcem? A dokáže láska ke Kaidanovi něco změnit na jeho nezvratné příslušnosti ke straně Zla?

Wendy Higgins sa narodila na Aljaške a predtým, ako sa s rodinou usadili vo Washingtone, žila na piatich rôznych vojenských základňach po celých Spojených štátoch. Vyštudovala tvorivé písanie a bola stredoškolskou učiteľkou angličtiny vo Virginii, kde v súčasnej dobe žije s manželom a dvoma deťmi. 

Príbeh o Anne a Kaidanovi je, dá sa povedať, jedným z mnohých anjelských príbehov, ktorými sme v dnešnej dobe tak presýtení. Avšak, rovnako ako zopár vydarenejších z nich, aj tu máme nejakú tú originálnu myšlienku, vďaka ktorej dielo Wendy Higgins vytŕča z davu a v podstate stojí za prečítanie. 

Svůdné zlo obsahuje anjelov a démonov - tak sa to na poriadnu "anjelčinu" patrí, čo by vás však mohlo zaujať je to, že v tomto prípade sa pozrieme bližšie a detailnejšie na stranu zlých, teda na démonov, ku ktorým Anna istým spôsobom patrí. A keďže patrí démonom osobitné miesto v knihe, patrilo by sa, aby som sa k nim vyjadrila aj v recenzii. Takže, po prvé - démoni sú tu vlastne tzv. Kniežatá jednotlivých hriechov. Knieža smilstva, Knieža pýchy, Knieža hnevu... a tak ďalej, veď to poznáte. Okrem nich tu však máme aj nejaké tie vedľajšie Kniežatá hriechov, ktoré pramenia z tých hlavných. Všetky tieto kniežatá majú svoje nefilské deti, ktoré využívajú len na to, aby medzi nami, bežnými smrteľníkmi, rozsievali svoje hriechy. Po druhé - Kaidan, hlavný hot boy knihy, je synom jedného z týchto Kniežat a verte tomu, vyzerá to tak, že sa nám tu rysuje konečne jeden poriadny bad boy, ktorý nie je zlý ani tak svojím správaním, ako svojou podstatou, a preto má udržiavanie a budovanie svojho charakteru o čosi jednoduchšie. Kaidan má vážny problém sám so sebou a som naozaj zvedavá, ako sa mu ho podarí v nasledujúcich dieloch vyriešiť, zatiaľ je však na dobrej ceste k tomu, aby sa jeho charakter nijako významne nezmenil a aby pod všetkými tými romantickými citmi k Anne nezmäkol. (Budem pevne veriť, že nie, ďalšiu takúto zmenu by som už pravdepodobne nezniesla.

“He was smoking hot. As in H-O-T-T, hott. I’d never understood until that moment why girls insisted on adding an extra t. This guy was extra-t-worthy.”

Protipól ku Kaidanovi, sladká Anna, ktorá nás príbehom sprevádza (nakoľko má úlohu rozprávača) na mňa zasa až tak pozitívne ako jej princ/démon nepôsobila. Párkrát som mala chuť knihu jednoducho odložiť už len kvôli tomu, že som mala pocit, že jej reakcie sú príliš nereálne. Okey, beriem to, že sa do Kaia zaľúbila už na prvý pohľad (a milé hrdinky, môžete to popierať koľko chcete, ja už vás všetky poznám), na to už som si popri všetkých tých Young Adult knihách zvykla. Ale prosím ťa, Anna, nikto nie je tak vyrovnaný ako si ty. Annu nerozhodí vôbec nič - od zistenia, že všetko, čo si od detstva čítala v Biblii je pravda a že sa jej všetko viac než osobne dotýka, ani to, že po tom, čo pozná démona asi dva týždne sa s ním vyberie na trip cez celú zem úplne sama a nerozmýšľa o tom viac ako dve minúty.
Och, chyba. Predsa len je tu niečo, čo Annu rozhodí... keď Kaidan zmizne z jej života tak, ako sa tam objavil. A tu prichádza na scénu Anna aka Luce z Pádu a Anna urobí všetko pre to, aby sa čo najviac ponížila a "plazí sa" pred Kaidanom, len aby jej priznal, že k nej niečo cíti. A potom mu ešte tisíckrát zavolajme, ovšem, že ano. 
Takže Anna, tá veru nebola podľa môjho gusta. 

“Good gracious, he was sexy—a word that had not existed in my personal vocabulary until that moment. This guy was sexy like it was his job or something.” 

Čo sa týka autorky a jej štýlu písania, očakávam, že sa rozbehne v nasledujúcich dieloch, predpoklady na to rozhodne má. Predsa len som knihu dočítala aj napriek pomerne častému gúľaniu očami. Mala som pocit, že sa zamerala až príliš na Annu a Kaidana a na ich vzťah, než na budovanie príbehu, ktorý ma po vypadnutí jednej z hlavných postáv prestával baviť. Avšak, kniha má veľmi zaujímavú atmosféru a náboj; myšlienka rozhodne nepostráda na originalite a mne vôbec neprekážalo, že čítam ďalšiu anjelskú vec. Navyše je koniec pomerne otvorený a mňa nečakane, ale príjemne navnadil na pokračovanie, ktoré bude (intuícia) lepšie ako prvý diel. 
Noo, zatiaľ sa k tejto sérii staviam neutrálne a také je aj moje hodnotenie. 

Dávam  lajku.

2 komentáre:

  1. Knihu som čítala tiež som na ňu písala recenziu. Tématicky možno nie je až taká originálna, páči sa mi však, že sa príbeh zameriava skôr na tú démonickú stránku, i keď ma trochu mrzelo, že viac sa zameriava na lásku, to ma až tak neberie :D Pekná recenzia :-)

    OdpovedaťOdstrániť