nedeľa, 1. februára 2015

Kráľovná Tearlingu | Recenzia

Erika Johansen | The Queen of the Tearling | New Adult, Fantasy | YOLi | 376 strán | 3.90
Anotácia: V deň svojich devätnástych narodenín sa princezná Kelsea, vychovávaná vo vyhnanstve, vydá na nebezpečnú púť. Márnivá a sebecká kráľovná Elyssa je mŕtva a Kelsea musí zasadnúť na trón, ktorý jej právom patrí. Na dievča s nezvyčajnou jazvou a magickým náhrdelníkom však z každej strany striehnu nepriatelia. Urobia všetko pre to, aby zabránili jej korunovácii za vládkyňu Tearlingu. Neboja sa použiť ani čiernu mágiu. Hoci Kelsei koluje v žilách kráľovská krv, necíti sa ako vodkyňa. Nepozná svoj ľud a nevie nič o krutovláde svojej matky ani všetkých hrôzach, ktoré sa v krajine dejú. Kelsea sa nepoddáva, no stačí jediný trúfalý čin následníčky trónu a kráľovstvo zasiahne nemilosrdná pomsta tyranskej vládkyne susedného Mortmesnu, červenej kráľovnej, obávanej čarodejnice. Až vtedy sa ukáže, komu môže Kelsea skutočne dôverovať. Mladá vládkyňa sa tak podrobí skúške ohňom, ktorá z nej spraví legendu... ak sa jej podarí ostať nažive.

Príbeh o kráľovnej z Tearlingu sa jednej noci prisnil Erike Johansenovej, a tá sa rozhodla, že stojí za to dať ho na papier. Určite sa tomu veľmi tešila, pretože len pred niekoľkými týždňami sa rozhodla, že chce písať knihy, a to hneď po tom, ako vyhral jej obľúbený autor, Stephen King, cenu National Book Award. Ako sa môžeme presvedčiť v samotnej knihe Kráľovná Tearlingu, Erika Johansen je veľmi talentovaná autorka a navyše je aj absolventkou známeho kurzu písania Iowa Writer's Workshop
A na úvod vám prezradím ešte jednu zaujímavosť - Kráľovná Tearlingu bude aj sfilmovaná (snáď čoskoro) a hlavnú úlohu, teda kráľovnú Kelseu, si zahrá skvelá Emma Watson. Máme sa na čo tešiť.
“Even a book can be dangerous in the wrong hands, and when that happens, you blame the hands, but you also read the book.”
Najzaujímavejšou vecou na tejto knihe je to, že sa hrá na stredovekú knihu, kde všade pobiehajú rytieri, kráľovné, princezné a šľachtici, ale v skutočnosti je Kráľovná Tearlingu dystópiou, teda knihou o budúcnosti. A to je prvá vec, nad ktorou vyvalíte oči a prirátate nejaké tie body navyše. Ďalšie plusy k dobru môžu prameniť z výnimočnosti hrdinky, ktorá nie je ani zďaleka dokonalá, dokonca je často krát označovaná za priemernú a, čudujsasvete, nemá ani dvadsať kíl a perfektnú postavu. Niekde jej teda autorka ubrala, ale inde jej zasa pridala, a tak je Kelsea veľmi inteligentná a silná hrdinka a aj keď sama o sebe pochybuje, presne takto si predstavujem "pravú kráľovnú".

Autorka má navyše veľmi príjemný a jednoduchý štýl písania, ktorý si udrží vašu optimálnu pozornosť a aj napriek tomu, že sa počas tohto dielu nič významnejšie neudialo a s odstupom času sa vám môže zdať, že sa tu vyskytlo zopár zbytočných a nudných scén, každá z nich mala svoju detailnú úlohu. Erika Johansen postupne buduje charaktery jednotlivých postáv, vytvára ich jedinečné príbehy a to všetko aj prostredníctvom toho, že sa sem-tam vyskytnú nejaké tie strany písané z pohľadu nepriateľa. Dostanete tak možnosť nazrieť do mysle zlej Červenej kráľovnej a možno jej činy trochu pochopíte.
“The mark of the true hero is that the most heroic of his deeds is done in secret. We never hear of it. And yet somehow, my friends, we know."
Pripravte sa na to, že v Kráľovnej Tearlingu sa zatiaľ nedočkáme žiadnej spaľujúcej vášne, ani lásky na veky vekov. Nejaké náznaky tu sú, predpokladám, že sa v ďalších dieloch rozvinú a dočkáme sa konečne poriadnej a reálnej lovestory, teraz sa však autorka viac zamerala na kráľovstvo a problémy, v ktorých sa Tearling topí. Napriek tomu pomenej romantiky príbeh vôbec neoberá o kvalitu a navyše sa ani nemusíte báť núdze o hot rytierov. Tými sa to tam doslova hemží.

Trochu ma síce mrzí, že sme sa nedozvedeli viac o Prechode, ktorý uviedol svet do takého stavu, v akom sa v príbehu nachádza, ale mám pocit, že autorka to ešte rozvinie a príbeh vďaka tomu naberie grády. Zatiaľ nám poskytla len zopár informácií, na základe ktorých môže naša predstavivosť fungovať na plné obrátky, kým nevyjde nový diel. A že to musela byť veľká katastrofa, keď z povrchu zemského takmer úplne zmietla knihy. Na druhej strane je Kelsea o to viac sympatickejšia, keďže sa snaží zachrániť a zachovať aspoň to malé množstvo, ktoré zostalo. (Vidíte? Hovorím, že je to kráľovná s veľkým K.)

Kráľovnú Tearlingu teda odporúčam ako aj milovníkom historických príbehov, tak aj fanúšikom dystópií, každý si zaručene nájde svoje. Príbeh aj postavy sú originálne, autorka využíva svoju fantáziu naplno. Veď komu by už len napadlo, že sa náš moderný svet zničí natoľko, že sa vrátime k stredovekým spôsobom? Hm, stredovekým spôsobom obohateným o veci od nás - o Harryho Pottera, Hobita aj Pána prsteňov. To všetko Kelsea pozná.
Erika Johansen si teda pripravila skvelú pôdu, na ktorej môže vystavať jednu z mojich obľúbených sérií. Dúfam, že sa jej to podarí.