štvrtok, 12. februára 2015

Svět poté | Recenzia

Susan Ee | World After | Penryn & the End of Days | Young Adult, Fantasy | Motto young | 320 strán | 4.28

Anotácia: V prvním dílu světového bestselleru Pád andělů jsme sledovali osud dívky Penryn a její rodiny poté, co na zem sestoupili andělé apokalypsy a uvrhli celý svět do chaosu. Pro všechny lidské bytosti nastal Svět poté. Nikomu se nedá věřit, každý musí spoléhat jen sám na sebe. To se týká jak Penryn, která pro ostatní jakoby vstala z mrtvých, tak i Paige, připomínající nyní oživlé monstrum. Po masakru přeživších lidí Paige zmizí a Penryn se vydává sestru hledat. Projíždí ulicemi San Franciska a nestačí se divit – kde všichni jsou? Pátrání ji zavede až do doupěte andělů, kde pronikne do jejich hrozivých plánů.Mezitím Raffe usilovně hledá svá křídla. Setkává se s Penryn a náhle stojí před otázkou – má zachránit svá křídla, nebo pomoci Penryn přežít?

Neodporúčam čítať, ak ste nečítali prvý diel - recenzia obsahuje spolier na Pád anjelov.

Susan Ee nie  je len uznávanou spisovateľkou, ale aj výbornou scenáristkou a režisérkou. Jeden z jej filmov sa dokonca hral na všetkých filmových festivaloch v Amerike a vysielali ho aj na káblovke. Susan miluje sci-fi, fantasy a horory s trochou romantiky (to si môžeme všimnúť aj na jej vlastnej tvorbe). Kedysi bola právničkou, dnes si už ale užíva len nezáväzný a spokojný život spisovateľky.
“It is painful to see that people prefer a bad guy who looks like an angel to a good guy who looks like a demon.”
V úplne prvom rade chcem podotknúť, že obálky tejto sére sú viac než vydarené, dovolím si povedať, že berú dych. Dokonale sa hodia k sérii a majú úžasnú atmosféru. Už len vďaka vydareným obálkam by chcel túto sériu vlastniť pravdepodobne každý - keď sa k tomu však pridá skvelý fantasy hororvý príbeh s trochou romantiky, verdikt je úplne jasný. Po Penryn a Raffem určite siahnite.

A ak si práve teraz hovoríte, že čítanie by bolo zbytočné, keďže sú všetky anjelské knihy na jedno kopyto, tak sa mýlite. Táto séria má s podobnými anjelčinami spoločné len to, že... no, že v nej sú anjeli. Môžete sa rozlúčiť s osudovou láskou Penryn a Raffeho, môžete sa rozlúčiť s dokonalým anjelským hlavným hrdinom, ktorý obetuje všetko, len aby mohol stráviť nejaký ten čas s pozemskou obyčajnou ženou. Jediné, čo Raffeho spája s Danielom Grigorim a Patchom Ciprianom sú krídla. A Raffe je na tie svoje veru poriadne háklivý! Vo svojom rebríčku hodnôt má Raffe na prvej pozícii svoje postavenie medzi zlými anjelmi, ktorí ovládli svet s naozaj zaujímavým argumentom - ľudia si ho nevážia. A aj keď má Raffe svoju hlavu a nie je taký zadebnený ako ostatní jeho druhu, predsa len je anjel a má svoje zásady. Ľudia sú len opice a pravdepodobne krúti sám nad sebou hlavou, keď má Penryn naozaj rád.
Túto skutočnosť si však obaja odmietajú pripustiť a snažia sa presvedčiť jeden druhého, že sú len obchodnými partnermi. Čo im ale vôbec nejde, keďže je Penryn rozprávačkou a vidíme jej do hlavy. Navyše prešli obaja nejakým tým vývinom charakterov a ich pohľad na svet sa trochu zmenil. No a potom je tu ešte tá vec na konci prvého dielu, kedy sa ich cesty akosi rozídu, keď si Raffe zničene myslí, že je Penryn mŕtva.
“I look up to say something but he puts his finger to my lips and whispers, “Don’t talk. You’ll just spoil my fantasy of rescuing an innocent damsel in distress as soon as you open your mouth.”
Takže, tu niekde sa začína druhý diel a poriadna absencia Raffeho. Poriadna absencia Raffeho = poriadna absencia vtipných rozhovorov medzi Penryn a Raffem. To by nás však malo trápiť najmenej vzhľadom k tomu, že je Penrynina malá sestrička Paige spoločenským vyvrhľom, nakoľko je po bláznivých experimentoch, ktoré na nej robili anjeli, tak trochu len... pozošívaná dokopy. A ešte jedna nepríjemnosť - nik do nej nedostane nič iné, ako surové mäso.
Napriek všetkému, čo táto kniha obsahuje (surová nechutnosť, depresia, beznádej...) si však príbeh nesie akýsi zvláštny vtipný nádych v podaní Penryn, dvojčiat a aj keď by sa z toho smiať nemalo, občas vás rozosmeje aj Penrynina psychicky chorá mama.
“I'm gonna be sick," I said"I'm ordering you not to," says Obi."Ah, don't say that," says Dee-Dum. "She's a born rebel. She'll puke just to make a point.”
A keďže by bola nuda, keby Penryn a jej rodina len tak sedeli na zadku s ostatnými, znova je nútená vybrať sa na cestu, záchrannú akciu, pretože Paige sa znova podarilo zmiznúť. Prežiť bez Raffeho v svete potom je však naozaj ťažké. Táto cesta môže mať snáď len jednu výhodu, a to stretnutie s Raffem. Nechajte sa teda prekvapiť, či sa tak stane. Susan Ee nám už nie raz ukázala, že sa nebojí zvratov a šokujúcich scén.

Štýl písania autorky je teda bezchybný a originálny, veľmi pútavo vás pritiahne k príbehu a nepustí až do poslednej vety. Príbeh ani v druhom diele nestratil na atmosfére, aj keď mi trochu prekážalo málo Raffeho a jeho konverzácií s Penryn. Zároveň to však príbehu dodalo náboj očakávania a poriadne vás to napne ako strunu v očakávaní ich spoločného stretnutia.
Ak ste teda čítali prvý diel, určite by ste mali siahnuť aj po tom druhom, táto séria si jednoznačne zaslúži pozornosť, aj napriek tomu, že je ďalšou anjelskou v mori anjelských sérií. Nebudem však sama ak poviem, že ide o jednu z najlepších anjelských a zároveň dystopických sérií. Odporúčam všetkými desiatimi.