pondelok, 13. apríla 2015

Na výlete v Tartare | Recenzia

Rick Riordan | House of Hades | Bohovia Olympu | Fantasy, Young Adult | Fragment | 560 strán | 4.54
Anotácia: Čas sa kráti… Bránu smrti, tajomný priechod medzi svetom živých a mŕtvych, ovládla Gaia so svojimi pomocníkmi. Zástupy netvorov prúdia na zem a chystajú sa prevziať vládu nad svetom. Prídu Percy a jeho priatelia na to, ako bránu zavrieť? Dokážu sa vrátiť z hlbín Tartaru, najtemnejšej časti podsvetia, ktorému vládne boh mŕtvych Hádes? Nebude to jednoduché! Sedem hrdinov z Proroctva musí znovu nasadiť svoje životy za záchranu bohov, ľudstva a celej civilizácie.

Už len venovanie Ricka Riordana stojí za to!
To my wonderful readers: Sorry about that last cliff-hanger. Well, no, not really. HAHAHAHA. But seriously, I love you guys.”
― Rick Riordan, The House of Hades
Percy a Annabeth sú v Tartare a ostatní piati polobohovia (+Nico) na nebezpečnej výprave k Bráne smrti.  To nie sú práve najlepšie vyhliadky. Títo siedmi polobohovia už však preskákali kadečo, a aj keď majú trochu viac obáv ako zvyčajne, púšťajú sa do splnenia úlohy, ktorú im Rick Riordan pripravil.

A tak sa znova stretávame s postavami tejto série, ktoré každým dielom viac a viac rastú na charaktere a viac a viac dospievajú. Čakajú ich stále náročnejšie úlohy, vyžadujúce si premakané schopnosti, a tak v podstate ani nemajú na výber. A aj napriek tomu, že ich sužujú otázky typu Podarí sa nám zatvoriť bránu smrti? Zastaviť Gaiu? Zachrániť Percyho a Annabeth? sú priateľskí a milí a čítať o nich je ako pohladenie na duši. Navyše sa môžete začítať do myšlienok každej z postáv (teda, okrem Nica) a pobudnúť na návšteve v tej, či onej hlave. Vďaka tomu postavy lepšie spoznáte a pochopíte jednotlivé konania. Rickovi Riordanovi sa dokonca darí písať sedem pohľadov bez toho, aby ste sa v mori charakterov jednotlivých postáv nestratili, každý má svoje charakteristické črty a vlastnosti, na základe ktorých jednoducho zistíte o kom čítate aj bez toho, aby ste si čítali meno na začiatku každej kapitoly.

V tomto diely prejde najväčšou zmenou asi Frank a dokonca aj mne sa už podarilo si ho ako-tak obľúbiť. Určite vás však prekvapí aj tréner Hedge, či už príjemne alebo nepríjemne sa nechajte prekvapiť sami. Za najzaujímavejšie postavy série však jednoznačne stále považujem Nica a Lea (nerátam Percyho a Annabeth, tých už poznáme poriadne dlho). Leo vám svojimi jemnými vtipnými hláškami určite vyčaruje úsmev na tvári nehľadiac na to, v akej nálade sa budete nachádzať. Jeho humor je prirodzený a nevtieravý a mne padol do oka hneď na začiatku. Kontrastom k Leovi je Nico, ktorý všade rozosieva pochmúrnosť a smútok, vďaka čomu je mimoriadne zaujímavý a ešte viac záhadný. Veď kto sa už len môže pýšiť tým, že si prešiel Tartarom úplne sám? Navyše je synom Hádesa, a tak od neho každý radšej odvráti zrak. Akoby bol sám Nico smrťou. Nemajte však strach, aj Nico je len poloboh a v tejto časti sa dočkáte aj jeho úsmevu. Dobré, čo? A spolu s Leom vás tiež prekvapia a teraz si držte klobúky – v oblasti lásky. Ešte stále sa rozhodujete, či po knihe siahnuť?
“You’re that lady,” Leo said. “The one who was named after Caribbean music.”

Her eyes glinted murderously. “Caribbean music.”
“Yeah. Reggae?” Leo shook his head. “Merengue? Hold on, I’ll get it.”
He snapped his fingers. “Calypso!”

“Keep climbing,' he told himself.

'Cheeseburgers,' his stomach replied.
'Shut up,' he thought.
'With fries,' his stomach complained.” (Percy)
Narastú však aj schopnosti Hazel, Nicovej sestry, ktorá sa bude musieť priučiť novému remeslu, aby všetkých zachránila, Piper, ktorej nevyhovuje byť len sladkou dcérou Afrodity a Jasona, ktorý sa konečne rozhodne kam patrí.

Štýl písania Ricka Riordana je bezpochyby bezchybným, píše pútavo a na každej stránke vás čaká zaujímavé odhalenie, či akcia, ktorou si pritiahne vašu pozornosť. Tento autor dokáže svojím typickým humorom rozsvietiť aj temný Tartar, v ktorom bojujú Percy a Annabeth o prežitie. Kto by však povedal, že aj tam sa dajú nájsť priatelia? Či sa im teda z podsvetia dostať podarí sa dočítate v Hádesovom chráme, predposlednej časti Bohov Olympu. A verte tomu, že rovnako ako Rickove ostatné knihy, aj táto rozhodne stojí za prečítanie.