pondelok, 6. apríla 2015

Týždeň so sériou | Percy Jackson #1

Vítam vás pri novom projekte, ktorý spočíva v tom, že strávime každý týždeň v spoločnosti inej knižnej série. Pôjde samozrejme o knižné série, ktoré už mám prečítané. Tento projekt bude mať v každom týždni tri diely: Postavy, Autor a Hlášky + zaujímavosti. 

Týmto by sme mali za sebou úvodné kecy a môžem sa presunúť k tej najpodstatnejšej časti. Predstavujem vám Percyho Jacksona! Momentálne čítam Bohov Olympu, a tak som chcela venovať prvý týždeň práve tejto sérii, uvedomila som si však, že ju nemám prečítanú celú - chýba mi ešte posledný diel, a tak som sa presunula nie zas až tak ďaleko a usadila sa v spoločnosti Percyho a Annabeth. 
Séria Percy Jackson neobsahuje zasa až tak veľa postáv ako Bohovia Olympu (zato oblúd je tu neúrekom), ale určite je ich tu zopár takých, čo stoja za zmienku. Ja osobne som si nejednu veľmi obľúbila a s nostalgickou slzičkou sa vydávam spomínať na krásne leto, ktoré som s Percym a jeho štyroma knihami zažila pred troma rokmi. Piaty diel si ku mne našiel cestu až minulý rok a veľmi plynulo sa prehupol do série Bohovia Olympu. 

Krásne sa mi to včera večer pretlo - keď na Prime Cool dávali filmovú verziu Percyho, ja som práve vymýšľala, čo do projektu zakomponujem. A vďaka tomu som na Facebooku postrehla nie príliš priaznivé reakcie na filmové spracovanie tejto knižnej série. Niektorým sa páčila jednotka a dvojka už nie, iným sa zasa nepáčil diel ani jeden. Na základe toho som sa rozhodla, že sem nebudem dávať filmové podoby postáv a vystačím si radšej s tými kreslenými (ktoré majú niečo do seba, strašne sa mi páčia). Ale aby ste mali predstavu aj o mojom názore: knihy sú stopercentne lepšie ako filmy, ale nemám problém s hereckým obsadením a rada si pozriem aj filmy. Aj keď, musím uznať, mám niekedy pocit, že pozerám niečo úplne iné. Ale budiž.


Pomalým krokom prejdem k jadru dnešného príspevku a začnem vám pripomínať jednotlivé postavy. Správne by asi mal ísť Percy, ale je strašný gantleman a má strašne rád Annabeth, a preto ju pustí pred seba. 

Podotýkam, že článok obsahuje spoilery minimálne na prvé štyri diely. Teda, aj na piaty, ale pred tými nájdete vždy upozornenie. 

Annabeth Chase je dcérou Atény, bohyne múdrosti a ocka, ktorý je do Atény stále zaľúbený. Ešte ako malé dievčatko utiekla z domu a vydala sa na cestu do Tábora polokrvných po boku Luka a Talie. Do Tábora sa však dostali už len dvaja - Talia zostala porazená pred Táborom polokrvných, kde sa premenila na mohutný strom, čo odvtedy chránil Tábor polokrvných pred obludami. V Tábore si žije pomerne pokojný život (trošku zaľúbená do Luka), až kým sa tu neobjaví Percy Jackson, ktorý jej život prevráti úplne naruby. A tu sa začína náš príbeh! 
Táto blondínka so sivými očami úplne vyvracia všetky mýty o blondínkach, keď je jednou z najvynaliezavejších postáv, o akých som kedy čítala. A vždy má na všetko správnu odpoveď!
Annabeth je úžasná inšpiratívna postava, ktorá mi nikdy neliezla krkom a vždy som ju obdivovala. Je inteligentná a múdra, obetavá a statočná, lojálna a spravodlivá. (Aka Hermiona z HP.) Prsne takýto tip postavy mám rada a presne pre takéto postavy som rada, že Rick Riordan napísal spin-off sériu k Percy Jacksonovi. 

Hlavnou postavou, okolo ktorej sa príbeh točí je Percy Jackson, Annabethin frajer, ktorý je hyperaktívny a má disleksiu (rovnako ako všetci ostatní polobohovia). Môže sa pýšiť tým, že jeho tatko je Poseidon, boh mora, a má ho naozaj rád, ale aj tým, že môže dýchať pod vodou, rozprávať sa s koníkmi a ovládať morské prúdy. To sú mi ale veci, čo? 
Percy je pravý grécky moderný hrdina, ktorému nechýba zmysel pre humor a pre priateľstvo. Kamoší sa s rôznymi kreatúrami, od ľudí, cez polobohov, kyklopov a satyrov až po pekelných psov a morských koníkov. Takže je priateľský a verte tomu, že sa naňho môžete vo všetkom spoľahnúť. Dokonca pri plnení svojich povinností a sľubov pozabíja aj zopár krvilačných oblúd a vráti blesky, ktoré vôbec neukradol (aj keď si každý myslí, že áno). A spolu s Annabeth tvoria neporaziteľný tím!

Aby ste si nemysleli, že je Percy rozmaznaný jedináčik, ktorý sa vo svojej sláve vyžíva (nevyžíva, Percy je pokorný), má aj brata. Tento brat však nie je len taký obyčajný brat. Tyson je kyklop a nájsť si k nemu cestu naozaj nebolo jednoduché! (Najmä pre Annabeth.) Ako by ste však mohli neľúbiť niekoho, kto vás má rád tak, ako mierumilovný Tyson Percyho? A tak nám tu predsa len rozkvitla súrodenecká láska a Percy spolu s Tysonom sú super kamoši. Tyson je navyše ohňovzdorný, ochotný pomôcť a skvelý podmorský kováč. Brat ako má byť.
(A ako môžete vidieť, nájde si aj frajerku. Šikovník.)

BF Percyho sa volá Grover a je satyr. Má už dokonca aj rohy, takže je plnohodnotný ochranca milujúci plechovky a prírodu. Ak sa chcete kamošiť, len mu nechávajte všetky plechovky od Coca-Coly. Sám sa vybral hľadať Pana, takže je aj poriadne odvážny (niet o tom pochýb, veď Percyho pomerne bezpečne dopravil až k Táboru polokrvných. Tam to trošku zaiskrilo medzi Percym a Minótaurom, ale život predsa nie je prechádzka ružovou záhradou, nie?) V Bohoch Olympu mi trochu chýba, keďže sa tam už skoro vôbec nevyskytuje, ale o satyrov tam núdza rozhodne nie je - kapitán Hedge je celkom slušná a vtipná náhrada. 
A že je Grover super štramák dokazuje aj fakt, že má peknú zelenú priateľku, Juniper. :)

Dôležitou súčasťou nadprirodzeného tímu je jednoznačne aj sladký blonďavý  Luke Castellan, ktorý nás všetkých kvalitne obalamutil! Väčšinu času bol len osinou v zadku, ale aj tak si bez neho neviem predstaviť túto sériu. Mohol však brať ohľad aspoň na Annabeth, tá ho mala naozaj rada. Tento Kronov poskok sa však stihol posledný raz blysnúť v záverečnej vojne (big spoiler na piaty diel, pre zobrazenie zvýraznite žltý text), keď obetoval svoj život v záujme dobra. Takže nakoniec predsa len nebol až taký zlý. 

A keď už sme pri tých otravách, čo tak spomenúť Clasrisse, dcéru Áresa, boha vojny? Lebo tá rozhodne pila krv Percymu aj Annabeth, keď sa vyťahovala a snažila dokázať, že je omnoho lepšia ako syn Poseidona. Ale čo by sme čakali od Áresovcov, však? Nakoniec sa však tiež ukázala aj v tom lepšom svetle a ukázalo sa, že v Tábore polokrvných sú predsa len všetci jedna veľká rodina a že aj Clasrisse je na strane dobra. Malé súperenie ešte nikomu neublížilo! (:D)

Percyho učiteľ z čias, kedy ešte nemal potuchy o tom, že grécka mytológia je skutočná a mentor z Tábora polokrvných, kentaur Cheirón, je určite serióznejší ako zábavné koníky. A namiesto invalidného vozíka, v ktorom skrýva kopytá má doma "koňský zadek" (viem, to jest z filmu, ale nemohla som si pomôcť). Cheirón je múdry a vie vždy poradiť, dokonca ako tak vychádza aj s Dionýzom alias Pánom D, ktorý má sklerózu na mená. 

A to najlepšie na koniec? Nico di Angelo pobláznil nejednu dievčenskú hlavu a (spoiler na Hádesov chrám - 5. diel Bohov Olympu) to aj napriek tomu, že je gay (áno, práve som sa to dozvedela). Nech sa deje, čo sa deje, stále zastávam názor, že má Nico di Angelo najlepšie meno v knižnom svete, najlepšiu atmosféru a najväčšie grády. Nico je syn Hádesa, boha podsvetia, zažil toho už neúrekom a všade, kam príde okolo seba šíri závan smrti. Stále nosí čiernu, dokonca má aj čierne vlasy a nie nadarmo ho nazývajú kráľom duchov. Hovorím, že má niečo do seba! 


To by bolo k neodmysliteľným postavám série Percy Jackson všetko, ja sa idem venovať Bohom Olympu. Ďalší diel projektu by mal uzrieť svetlo sveta už túto stredu a pozrieme sa v ňom bližšie na môjho najobľúbenejšieho autora - Ricka Riordana
Ktorá z postáv je vaša obľúbená? 
Prajem vám pekný zvyšok vekonočného pondelka a prázdnin. Najlepšie v spoločnosti dobrej knihy!

3 komentáre:

  1. Nejoblíbenější je Nico :3 Nejen proto, jaký je, ale proto, jaký je! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvelý článok o mojej obľúbenej knižnej sérii :3
    Moja obľúbená postava tiež Nico a takmer rovnako Percy :3

    OdpovedaťOdstrániť