streda, 8. apríla 2015

Týždeň so sériou | Percy Jackson #2

Dnešný deň je veľký deň, pretože je na mojom blogu venovaný pánu spisovateľovi s veľkým S, môjmu srdcovému Rickovi Riordanovi! 

Ak by ste ale nevedeli, o čom je reč, tak vám krátko pripomeniem: nachádzate sa na jednom z článkov nového blogového projektu Týždeň so sériou, ktorý spočíva v tom (ako už z názvu vyplýva), že strávime každý týždeň v spoločnosti inej knižnej série. Tento týždeň patrí legendárnemu Percymu Jacksonovi. Každý týždeň sa skladá z troch článkov: Postavy, Autor a Hlášky + zaujímavosti. V pondelok ste sa mohli začítať do špeciálu o hlavných postavách tejto knižnej série. Ak vás článok obišiel a predsa by ste sa doň radi začítali, nájdete ho na tejto adrese

Dnes sa teda pozrieme bližšie autorovi Percyho Jacksona. Kto to je, ako píše, prečo píše a čo bude v najbližšej dobe písať. Dozviete sa aj, ktorá z postáv je Rickova obľúbená! Ja osobne som sa na tento článok veľmi tešila, možno už len preto, že mi bude konečne dopriané odprezentovanie mojej stredoškolskej prezentácie z angličtiny. (Nesmejte sa.) Bola to asi prvá prezentácia, ktorú som robila fakt plná nadšenia a zapálená pre vec, ale naša angličtinárka po prvých dvoch prezentáciách upustila, a tak na mňa nikdy nedošiel rad. Aká kolosálna krivda. 
Nebojte sa, samozrejme, že som to celé upravila pre blogovú verejnosť.
Tak... hurá do práce! 


Tu vyššie môžete vidieť ako spolu súperí Rickova grécka a rímska stránka. Zaujímalo by ma, kto vyhral. Hm-hmm. (A vážne začínam uvažovať nad tým, že si jedno také tričko zaobstarám!)

Základné biografické fakty:

  • Rick Riordan sa narodil v San Antoniu, pred 50 rokmi (presnejšie 5. júna). Na svoj vek má ale perfektný humor, ktorý vo svojich knihách hojne mieša s originálnymi príbehmi. Je považovaný za bestellerového autora (a právom), takže má aj uznanie. 

  • Nie vždy bol však Rick spisovateľom na plný úväzok, boli časy, keď učil Angličtinu a históriu po dobu dlhých 15 rokov v San Franciscu. V roku 2002 dokonca získal cenu - tzv. Master Teacher Award. Takže je nielen skvelým autorom, ale aj výborným učiteľom!

  • Počas budovania kariéry učiteľa začal Rick s písaním noviel pre dospelých. Napísal sériu Tres Navarre, ktorá sa stala mimoriadne úspešnou a vyhrala tri národné ceny v žánri mystery. Obrat v cieľovej skupine čitateľov nastal vtedy, keď sa Rick pustil do písania Percyho Jacksona a Zlodeja blesku. Príbeh písal za účelom pobavenia svojho najstaršieho syna pred spaním. 

  • Ak by ste pána Riordana chceli navštíviť, tak ho momentálne nájdete v Bostone, kde žije so svojou manželkou a dvoma synmi: Haley a Patrick. Pravdepodobne už rozmýšľa nad novým príbehom. 

Zaujímavosti

Rick rozpráva o svojich detských vplyvoch: Prvou knihou, ktorú som čítal pre zábavu bola kniha Pán prsteňov. Vlastne, čítal som ju celkom desaťkrát. Okrem toho som miloval grécku a nórsku mytológiu už od čias, čo som chodil na základnú školu. Na strednej škole som čítal prevažne fantasy a sci-fi, neskôr, keď som sa dostal na vysokú, ma zaujal žáner mystery. 
Obaja moji rodičia boli učitelia, mama bola tiež aj hudobníčkou a umelkyňou, otec keramikom; takže som vyrastal vo veľmi umeleckom prostredí. Písať som začal už na základnej škole.

Tento autor je očividne aj milovníkom zvierat, nakoľko mu doma robia spoločnosť pes Speedy a tri čierne mačky. 

Na zákernú otázku Obľúbená kniha, ktorú som napísal? odpovedá nápadito: To je pre autora ťažká otázka. Je to, akoby ste sa ma pýtali, ktoré z mojich detí je moje obľúbené. Mám ich rád všetky, každú z iného dôvodu. 

S otázkou podobného znenia, Obľúbená postava z mojej dielne?, sa popasoval takto: Taktiež ťažko povedať! Najskôr Grover, Bes alebo Tyson, pretože je zábavné o nich písať. 

Vo voľnom čase rád (ako inak) číta, pláva, hrá na gitare a cestuje so svojou rodinou. 

Zaujímavým faktom je, že na myšlienku Camp Half-Blood (Tábor polokrvných) ho priviedla jedna z jeho pracovných skúseností. Počas vysokej školy pracoval tri roky ako hudobný režisér v letnom tábore aka campe, ktorý sa volal Camp Capers. A voilá, na svete bol Tábor polokrvných. 

Najzaujímavejším faktom pre fanúšikov Nica je, že táto postava je pomenovaná po jednom zo študentov školy, na ktorej Rick Riordan učil! 

Na rade je vysvetľovanie!

Záludné otázky, na ktoré (určite) chcete poznať odpoveď

Kde sa vlastne vzala myšlienka na napísanie série, ktorá panuje na blogu tento týždeň?
Môj syn Haley ma poprosil, aby som mu povedal rozprávku na dobrú noc o bohoch a hrdinoch. O Gréckej mytológii som premýšľal dlhé roky, takže ma to potešilo. Keď som s mýtmi skončil, Haley bol sklamaný a opýtal sa ma, či by som nemohol vymyslieť niečo nové s rovnakými postavami. 

Pár minút som o tom premýšľal. Spomenul som si na tvorivé písanie, ktoré som kedysi robil so šiestakmi - nechal som ich vytvoriť si svojho vlastného poloboha, syna alebo dcéru ktoréhokoľvek boha alebo bohyne a popísať pátranie tohto poloboha v "gréckom štýle". A tak som nakoniec vymyslel Percyho Jacksona a popísal Haleymu jeho pátranie po Diovom blesku v modernej Amerike. Rozprávanie tohto príbehu mi zabralo tri noci, a keď som bol na konci, Haley mi povedal, že by som mal napísať knihu. 

Mal som vtedy veľa práce, ale akosi som si na Percyho Jacksona našiel čas a jeho príbeh som v priebehu roka dopísal. Písanie bolo zábavné, veľmi ma to bavilo - bolo to poriadne odlišné od mystery pre dospelých!

Keby mali dvaja polobohovia dieťa, bol by to štvrťboh, poloboh, alebo čo?
Väčšina polobohov nežije dosť dlho na to, aby mali dieťa. Ich životy sú jednoducho príliš nebezpečné. Ak by však predsa len mali dieťa, pravdepodobne by to bol bežný smrteľník... ak by však jeho rodičia boli extrémne silní, mohlo by ísť o ďalšieho poloboha. V Tábore Jupiter sú na tom veci trochu inak, čo asi viete, ak ste čítali Bohov Olympu. 

Budete niekedy písať o Nórskej mytológii?
Áno! Bude to moja nasledujúca séria. Popravde, tento nápad mám už od roku 2004, predtým ako vyšiel Zlodej blesku, ale mal som veľa vecí, ktoré som musel dokončiť ako prvé. Nórska séria začne v roku 2015. 
Ja, vaša Petra, dopĺňam: Nórska séria sa bude volať Magnus Chase and the Gods of Askard a vyjde na jeseň. (Všímate? CHASE?)

A čo ďalšie mytológie? Čo by ste povedali na knihu založenú na Indiánskej alebo Čínskej mytológii? 
Tak veľa úžasných mytológií! Rád by som napísal knihy založené aj na iných mytológiách. Pravdou však je, že ja som len jeden, zatiaľ čo je tu tak veľa kníh, ktoré chcem napísať. Nevylučujem však, že sa raz dostanem aj k zvažovaniu týchto predmetov. Všetko čo vám však môžem sľúbiť práve teraz je: Ak vy budete pokračovať v čítaní, ja budem pokračovať v písaní tak dlho, ako len budem môcť.

Pozdrav na záver.
Ak vás zaujíma viac a nemáte problém s angličtinou, určite navšívte oficiálnu webovú stránku Ricka Riordana: http://www.rickriordan.com/home. Ak ste však skôr fanúšikom Tumblr.(a), Facebooku, Twittra alebo Instagramu, nezúfajte, tohto autora nájdete aj tam! 
To by bolo na dnes všetko, teším sa na vás v piatok pri ďalšej časti projektu Týždeň s... Percy Jacksonom! Tešiť sa môžete na hlášky, zaujímavosti a videá! 

6 komentárov:

  1. :3 To je také krásne! Riordan je vážne výnimočný a ťažko zabudnuteľný. Dokonca až nákazlivý :D ... Vedieť, že je to normálny človek je potešujúce :D Mohol by byť napríklad poloboh, nikdy nevieš :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zeus je to podľa mňa :D ...môj životný vzor, kiežby bol môj dedo :/ :D Ešte len pozriem na tých Bohov Olympu, čo čítam a mám lepší deň :D

      Odstrániť
    2. hm, alebo oco, keď tak rozmyšľam :D to je jedno, furt by sa so mnou proste musel rozpravať :D o greckej mytologii :D a rimskej :D a norskej

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Riordan je skvělý spisovatel, já osobně mám ráda duo Percy a Annabeth, jsou to neuvěřitelně sympatické charaktery :)

    OdpovedaťOdstrániť