streda, 30. decembra 2015

Mojich top 10 kníh roku 2015

Top knihy daného roku je na mojom bogu už, dá sa povedať, tradičný článok, a tak ho samozrejme nevynechám ani tentoraz! A aj keď sa musím priznať, že som počas tohto roku prečítala asi najmenej kníh v dejinách môjho knihomoľstva, podarilo sa mi vybrať 10 úplne najlepších, ktorým sa vo mne podarilo niečo pohnúť. Nebudem nezmyselne zdržiavať, poďte sa už pozrieť na rekapituláciu môjho knižného roka!
Jed (Fiona Paul)

Jed je kniha, ktorá má jasné predpoklady na to, aby sa mi páčila. Odohráva sa v dávnej minulosti, má isté fantasy prvky (aj keď sa poväčšine ukáže, že ide o planý poplach), zaujímavé postavy, obstojnú hlavnú hrdinku, príťažlivého a dobrodružného maliara a detektívnu zápletku. Vážne, je vôbec možné skĺbiť toto všetko dokopy bez knižného výbuch? Je to možné! A Fiona Paul to zvládla bravúrne vo svojej sérii Temné vody, ktorá teraz už bezpochyby patrí medzi moje najobľúbenejšie. 
Tejto výnimočnej autorke sa dokonca podarilo vymyslieť aj ľúbostný trojuholník, pri ktorom sa nebudete chytať za hlavu a dudrať, práve naopak, budete s hlavnou hrdinkou, Cass, súcitiť a myslím, že jej konečné rozhodnutie aj odklepnete. A ďalšie plusové body - Fiona Paul odpovedá na maily!
“You should be more careful, you know.""Careful?" she managed to croak. "You're the one who knocked me over.""I couldn't resist," he said, and he actually had the nerve to wink at her. "It's not often I get the chance to put my hands on such a beautiful woman.” 
Labyrint: Útek (James Dashner)

Čo sa týka Labyrintu, stalo sa tu niečo, čo sa mi stáva len málokedy - najprv som videla film, až potom som čítala knihu. Potom sa ale stalo niečo ešte čudnejšie - aj napriek tomu som si všetko predstavovala úplne inak, ako to bolo vo filme. Takže neviem, či bol film tak zlý alebo kniha tak dobrá... Teda, nemyslite si, film sa mi páčil a knihou som bola nadšená, ide len o malé filozofické zamyslenie. 
Jamesovi Dashnerovi sa každopádne podarilo ma zase raz priklincovať k dystópii a tým ja už v poslednom čase veľa pozornosti nekladiem, nakoľko sa začína jedna druhej podobať ako vajce vajcu. Labyrint je však napínavý, desivý, vtipný a má postavy, ktoré si zaiste jednoducho obľúbite. Či už pôjde o Tommyho alebo Newta. 
“If you ain’t scared… you ain’t human.” 
“It's kind of hard to ask a dead guy what he did wrong.” 
“Just follow me and run like your life depends on it. Because it does.”
“I've been shucked and gone to heaven.” 
Lakomec (Moliére)

Neukameňujte ma, Lakomec je naozaj pozoruhodné dielo. Rozhodne ho považujem za jedno z najlepších povinných čítaní vôbec. Hry som mala už beztak rada, ale netušila som, že sa niekto v mojich očiach vyrovná Shakespearovi. Moliére ma však veľmi príjemne prekvapil a na jeho vtipného a poučného Lakomca nedám dopustiť. Na čítanie som sa neuveriteľne tešila vždy, keď som knihu otvárala a naťahovala som to ako týždeň pred výplatou, len aby sa to ešte neskončilo. 
Narozdiel od mnohých iných hier má veľmi reálne postavy, ktoré si jendoducho zapamätáte a spomeniete si na ne aj niekoľko mesiacov po dočítaní. 
"But I'm making excellent progress. I find the best way to get on the right side of people is to pretend to fall in with their view of things, agree with their principles, encourage their foibles and applaud whatever they do."
S láskou, Rosie (Cecelia Ahern)

Tu som film ani nemusela vidieť, stačilo, že som vedela, že existuje a že tam hraje Clary a Finnick a už som si hlavné postavy nevedela za nič na svete predstaviť inak. Kniha je veľmi chytľavá, je napísaná zaujímavým štýlom a vďaka tomu sa číta veľmi rýchlo. Ja som to zvládla za jeden deň a to v mojom uponáhľanom a zároveň rozťahanom roku znamená veľa. Rosie aj Alexa som si rýchlo obľúbila a fandila som im hneď od začiatku, nadávala som, keď sa to kazilo a  jasala som, keď to začínalo vyzerať nádejne.
Hneď po dočítaní knihy som si pozrela film, kniha je však omnoho lepšia. A podarilo sa jej dostať na zoznam mojich top kníh, aj keď tam nie sú žiadne fantasy prvky. Hip-hip hurá!
“I wake up in the morning and I feel like I’m missing something. I knowthat there’s something not right, and it takes me a while to remember what itis . . . then I remember. My best friend is gone. My only friend. It was silly ofme to rely so much on one person.” 
Konyvran (Sarah Prineas)

Dlhé roky som mala v pláne prečítať si Konyvrana, dostala som sa k tomu však až teraz, keď sa už na mňa na detskom oddelení knižnice pozerali ako na votrelca, keď som si knihu odnášala. Zvládla som ju však počas dvoch extrémne horúcich letných dní, a to nielen vďaka veľkým písmenám. 
Kony, vreckový zlodej a zároveň čarodejník, nepostráda isté pozoruhodné čaro detských fantasy hrdinov, ktoré ma tak fascinuje. Vďaka tomu stále milujem Harryho Pottera, Percyho Jacksona alebo Matta z Havranej brány. Sú jednoducho neodolateľní a počas čítania sa vám také to upokojujúce teplo rozlieva po celom tele. 
"Ask for help and perhaps you won't get yourself into so much trouble."
Jackaby (William Ritter)

Jackaby je moja posledná kniha prečítaná v roku 2015. A aj keď majú mnohí iný názor ako ja, môžem s čistým svedomím povedať, že to najlepšie na koniec. Tým nechcem povedať, že je Jackaby najlepšou knihou na svete, to určite nie. Ale mne sadla presne teraz a presne takým spôsobom, akým bola napísaná. Inak povedané, presne to som potrebovala. Jackaby je akýmsi zvláštnym mixom Sherlocka a Doctora Who (mne ovšem Jackaby trochu pripomínal aj Locwooda z Vreštiaceho schodiska), čo nám dokopy dáva naozaj neobyčajnú postavu, ktorá mi ulahodila svojím bláznivým pohľadom na svet. Navyše je tento príbeh zasadený do viktoriánskeho obdobia a má nefalšované fantasy prvky, ktoré veselo tancujú okolo detektívnej zápletky. Úplne perfektné. 
“Don't feel too bad" I offered. "I met him face-to-face, and I missed it, too.""Yes, but no one expected you to be clever Miss Rook.""Thanks for that," I said” 
“I have ceased concerning myself with how things look to others, Abigail Rook. I suggest you do the same. In my experience, others are generally wrong.” 
Henry IV. (William Shakespeare)

Spolu s mojou kamarátkou sme posadnuté Shakespearom a jeho hrami, za čo si neraz vyslúžime podivné pohľady; ale čo by to bol za nudný život bez nejakých čudných pohľadov? Henryho som sa rozhodla prečítať si hneď po tom, čo som videla film, kde hral Henryho práve Tom Hiddleston, čo bola moja vtedajšia začínajúca láska. Film bol skvelý (už len vďaka Tomovi) ale kniha je skvostom plným mnohými krásnymi myšlienkami. Bez debaty sa postavila na prvú priečku môjho pomyselného rebríčka najlepších Shakespearových diel. 
Doteraz si pamätám ako nado mnou ľudia krútili hlavami, keď som sa vo vlaku smiala nad niektorými hláškami, čo v príbehu padli. 
“I am the Prince of Wales; and think not, Percy,To share with me in glory any more:Two stars keep not their motion in one sphere;” 
“[Thou] mad mustachio purple-hued maltworms!”  
Šepkajúca lebka (Jonathan Stroud)

Šepkajúca lebka je pokračovaním Vreštiaceho schodiska, a keď sa ma opýtate na racionálny dôvod toho, prečo mi táto séria tak prirástla k srdcu, asi vám nebudem vedieť odpovedať. Mám"úžasný" zlozvyk čítať túto sériu väčšinou po polnoci, a potom ešte dve hodiny nevedieť zaspať, napriek tomu ma istým spôsobom upokojuje. 
Má tri rôznorodé postavy, ktoré napriek tomu tvoria dokonalý tím počas riešenia strašidelných duchárskych príbehov, kde vytvárajú perfektnú spoluprácu. Jonathan Stroud je majstrom vystavania príbehu a svojimi písmenkami vás chytí a nedovolí vám utiecť, kým vám nepovie všetko, čo mal na srdci. A to občas padne naozaj dobre. 
“This was classic Lockwood. Friendly, considerate, empathetic. My personal impulse would have been to slap the girl soundly around the face and boot her moaning backside out into the night. Which is why he's the leader, and I'm not. Also why I have no female friends.” 
Fanúšička (Rainbow Rowell)

Rainbow Rowell mi ukázala, že vie ako na to už v knihe Eleanor a Park. Naozaj neviem povedať, ktorá z nich sa mi páčila viac, obe majú niečo do seba a nesú si pekné posolstvo, čo s vami zostane aj po tom, čo knihu zatvoríte. 
Fanúšička je dokonalá tým, aká je nedokonalá. Povedala by som, že odráža reálny život a taký príbeh by sa pokojne mohol odohrať aj v skutočnosti. Vašej spolubývajúcej na intráku, vám. Komukoľvek. 
K tomu si predstavte ten úžasný štýl písania, aký má Rainbow a dostanete knihu, ktorá chytí za srdce snáď úplne každého, pretože si v tomto príbehu viete dokonale predstaviť trebárs aj seba. 
“You’ve read the books?”“I’ve seen the movies.”Cath rolled her eyes so hard, it hurt. (Actually.) (Maybe because she was still on the edge of tears. On the edge, period.) “So you haven’t read the books.”“I’m not really a book person.”“That might be the most idiotic thing you’ve ever said to me” 
Bohovia Olympu: Krv polobohov (Rick Riordan)

Ach jaj, posledná. Posledná v tomto článku, posledná v sérii. Percy Jackson je neoddeliteľnou súčasťou môjho života a ja pevne verím, že si ešte budem môcť prečítať nejaký jeho príbeh. Rick Riordan to nevylučuje, takže mám stále nádej! 
Krv polobohov je pekným a dostatočným ukončením série, úžasnou rozlúčkou so všetkými postavami, ktoré vám počas piatich kníh určite stihli prirásť k srdcu. Pán Riordan je skvelý spisovateľ s milým humorom a v gréckej mytológii sa naozaj vyzná! A navyše... Nico di Angelo! (Jednoducho som ho musela spomenúť, v Krvi polobohov bol perfektný.)
Mne momentálne stačí k šťastiu to, že čakám na objednanú knihu Percy Jackson and the Greek Gods, ktorej sa už neviem dočkať!
“Correct." Kekrops sounded bitter, like he regretted his decision. "My people were the original Athenians--the gemini.""Like your zodiac sign?" Percy asked. "I'm a Leo.""No, stupid," Leo said. "I'm a Leo. You're a Percy.”

Pre mňa osobne pomerne silná desiatka, ku ktorej sa v myšlienkach veľmi rada vraciam. A čo vaše najlepšie knihy tohto roka?
A aby som nezabudla, prajem vám úžasný knižný rok 2016! Nech vás všetko zlé obchádza :)


7 komentárov:

  1. U mňa to je celá séria Pieseň ľadu a ohňa, Winter be my shield, Mŕtvy na Pekelnom vrchu... a asi Hobit :D
    Z tvojej desiatky som nečítala nič, ale určite sa chystám na Lockwooda.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hobit♥ ...Lockwooda určite odporúčam, je to dooosť dobré :)

      Odstrániť
  2. Jeej, Konyvran sa dostal do topky?? :)) Teším sa, dúfam, že dáš aj pokračovania, rozuzlenie celej zápletky dáva obrovský zmysel :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Práve čítam dvojku!! Práve...akože doslova práve! :D strašne sa mi páči tá séria, dúfam, že ju dočítam :D

      Odstrániť
  3. Jed znie fakt dobre, to by som si už konečne mala prečítať. A Lakomca som tuším videla v telke ešte dávnejšie. To som vtedy bola dosť mimo zo salmonelózy, ale viem, že som sa na tom dobre zabávala. :D tuším to šlo na STV1 :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uuuurčite by si mala, je to úžasná séria! :D
      Vážne? :D nevedela som, že je aj film :D budem si to musieť pozrieť :D:D

      Odstrániť
  4. Shakespeare je úplne dokonalý! ♥ :) ja mám od neho najviac rada asi Sen noci svätojánskej a Hamleta, ale aj Henry IV. je úžasný...a vo filme v podaní Toma....aaachhhh ♥ :)

    OdpovedaťOdstrániť