A ešte raz. Zreteľne a pomaly. | Recenzia

Hopeless #2
Colleen Hoover
Miriam Ghaniová
Ikar
304 strán
Goodreads: 4.46

Anotácia: Holdera celý život prenasleduje predstava dievčaťa, ktorému v detstve nedokázal pomôcť. Bola to Hope, ktorú ako malé dievča uniesla neznáma žena rovno spred domu a Holder tomu nemohol zabrániť. Preto je jeho život naplnený smútkom a výčitkami, preto Hope nikdy neprestal hľadať. Život mu pripraví ďalšiu tragédiu súvisiacu s jeho sestrou Les, ale dožičí mu aj radosť, keď v obchode náhodou natrafí na dievča priam neskutočné podobné stratenej Hope. Toto dievča sa však volá Sky a má to uvedené aj v občianskom preukaze. Holder v kútiku srdca tuší, že je to jeho priateľka z detstva Hope. Postupne nachádza dôkazy a presvedčí sa, že je to pravda. Chce to prezradiť aj Sky, no zároveň sa obáva, či ju tak navždy nestratí. Jedného dňa Sky u Holdera natrafí na fotografiu z detstva, na ktorej je aj dievča, čo sa na ňu nápadne podobá. V tej chvíli ju zaplavia pochybnosti. Zabudnuté bolestné spomienky sa odrazu vracajú. Netrvá dlho a Sky si spomenie na desivé tajomstvo zo svojej minulosti.

Stratená nádej je nečakaným pokračovaním bestsellerovej Beznádejnej. Zatiaľ čo v prvom dieli sme celý príbeh vnímali z pohľadu Sky (alebo Hope, ak chcete), tentoraz sa ocitáme v hlave Holdera. Mohli by ste sa obávať o to, či je potrebné čítať ten istý príbeh dvakrát, ale odpoveď by tentoraz bolo aj na moje počudovanie áno. Z Holderovho pohľadu je tento príbeh lepšie uveriteľný, hlbší a myslím si, že vás zasiahne viac.
“I don't want her to feel nothing when I kiss her. I want her to feel everything.”

Holder toho vie podstatne viac ako Sky, takže v tejto knihe nejde len o ich ľúbostný románik. Tým nechcem povedať, že v tej prvej šlo, ale spočiatku to tak jednoznačne vyzeralo. Tu nám Holder už od začiatku prináša svoje spomienky na Hope, na svoju sestru Les, na ich priateľstvo a detstvo a na to, ako im jej únos všetkým poznačil životy. Niektorým viac ako iným... A akoby to nestačilo, Holder sa dočká aj ďalšej rany pod pás, z ktorej by sa už len tak nemusel spamätať, keby sa neobjavila Hope. Alebo Sky. Alebo obe a jedna zároveň.

Navyše, Holder je mimoriadne sympatickým hrdinom a z jeho pohľadu mi ani nevadilo, keď bol občas až príliš zamilovaný a až príliš sladký. V prvej časti mi to prekážalo, tu som sa cez to dokázala preniesť pomerne jednoducho a naozaj ma bavil. Na začiatku bol vtipne egoistický, potom zmätený, občas poriadne nabrúsený a nakoniec poriadne zaľúbený, ale verila som mu to. Zožrala som mu to do posledného sśuta, lebo by bolo takmer nemožné, aby sa do Hope v takej situácii, v akej sa nachádzal nezbláznil.
Okrem toho, autorka naozaj veľmi dôveryhodne a vtipne opísala jeho pobláznenie Sky, kedy o nej neprestajne premýšľal, počul jej meno, aj keď ho nikto nevyslovil a usmieval sa len tak, aj keď sa naňho Sky mračila a nadávala mu.
“What you want to do tonight?
I read Daniel's text and respond.
Sorry. Plans.
WTF, puss flap!? No! Me. You. Plans.
Can't. Pretty sure I have a date.
Sky?
Yep.
Can I come?
Nope.
Can I be your date next Saturday, then?
Sure, babe.
Can't wait, sugar.”

To, že Colleen Hooverová písať vie dokázala už mnoho ráz, až tu som jej však úplne uverila. Kniha sa mi čítala ešte rýchlejšie ako tá predošlá, všetko dávalo väčší zmysel a celé to malo rytmus a dynamiku. Dostali sme možnosť pozrieť sa z iného uhla pohľadu aj na Skyinho najlepšieho kamoša Breckina, a to sa mi veľmi páčilo. Taktiež dostal viac priestoru aj Holderov najlepší kamarát Daniel, ktorý má niečo do seba a istým spôsobom každou scénou, v ktorej sa objaví poháňa dej vpred. Dáva Holderovi vietor do plachiet.

Sky z Holderovho pohľadu sa mi páčila, ale aj tak som mala po celý čas dojem, že sa mu páči najmä preto, že sa tak veľmi podobá na Hope. Na konci sa mu podarilo dokázať mi, že sa do nej konečne naozaj zaľúbil, a to bolo jednoducho pekné. A Sky ako taká sa mi tu páčila aj tak viac ako vo svojej vlastnej knihe. V Holderovej hlave som sa cítila pohodlnejšie ako v tej jej.
“I've loved Hope since we were kids. But tonight? Tonight I fell in love with Sky.”

Stratená nádej je príbeh plný emócií, koré vás zaplavia a len tak jednoducho sa neodplavia, vryjú sa vám pod kožu a vy budete atmosféru knihy hltať a odnášať si so sebou všade, kam sa pohnete. Kvôli myšlienke sa nedočkáte prehnane humorných situácií, ale občas sa určite pousmejte, minimálne na vtipných esemeskách, čo Holder posiela Sky.
Tým som chcela povedať, že pokračovanie Beznádejnej rozhodne nie je beznádejným knižným počinom a stojí za vašu pozornosť. Ak máte radi contemporary, neváhajte a choďte do toho. Je to iné.

(Ale tá obálka sa mi vôbec nepáči. Keby len nechali pôvodnú...Hm.)