Ako sa to všetko začalo | Recenzia

The Beginning of Everything
Robyn Schneider
Katarína Slivková
CooBoo
310 strán
Goodreads: 3.80

Anotácia: Ešte donedávna bol Ezra Faulkner chlapcom, ktorý mal úplne všetko – úspech u dievčat aj v škole, vyhliadky kariéry úspešného tenistu, chápavých rodičov aj partiu kamošov. O svojom ďalšom živote mal jasnú predstavu, zapadali do neho konkrétni ľudia a všetko sa zdalo byť akousi samozrejmosťou. Ale to platilo len do okamihu, kým sa nestal súčasťou vážnej autonehody. A tak sa to všetko začalo... Jediný okamih, ktorý môže zmeniť úplne všetko. Vôbec by však nečakal, že práve takáto udalosť mu otvorí oči a namiesto bezvýchodiskového konca môže byť naopak novým začiatkom.

Ako sa to všetko začalo je nenápadná kniha zaodená v nápadnej žltej obálke. V podstate sa môže zdať, že ide len o ďalšiu young adult knihu, kde si bude nejaký tíndžer vylievať srdce a hľadať lásku. A ono to tak vlastne aj je. A nie je to ani napísané nejakým šialene úžasným štýom písania, z ktorého budete strácať záložky. Ale napriek tomu je Ezra iným hrdinom a jeho príbeh je iným príbehom.

Ide o to, že to, aké pekné myšlienky ste počas čítania tejto knihy vstrebávali, si uvedomíte, až keď ju dočítate. Ezra neustále premýšľa, ale povedali by ste, že skôr o bežných veciach. Čomu som ja osobne pripisovala veľké plus, lebo popri tom, že sa mu stali fakt blbé veci a bol, logicky, celkom milo utopený v beznádeji a ľútosti, bol aj v pohode. Ezra sa so všetkým zmieril a prijímal to tak, ako to jendoducho bolo. Občas bol podráždený, väčšinou celkom vtipný a inteligentný, takže v pohode hrdina.
To, samozrejme, nevysvetľuje, prečo som si ho tak obľúbila. Hm. Možno preto, že po celý čas vyťahoval Veľkého Gatsbyho.
“Oscar Wilde once said that to live is the rarest thing in the world, because most people just exist, and that’s all. I don’t know if he’s right, but I do know that I spend a long time existing, and now, I intend to live.”

Páčilo sa mi, ako si Ezra musel každý deň vyberať medzi dvoma partiami, do ktorých istým spôsobom patril. Záležalo len na ňom, do ktorej bude nakoniec patriť úplne. Buď bude slávny a sedieť s cool deckami zo školy, s ktorými sedával, kým nemal nehodu a nezačal chodiť s paličkou a nemal úplne zničenú budúcnosť plnú tenisu a úspechu alebo sa dá znova dokopy so svojím dávnym najlepším priateľom, ktorý je tak trochu nerd + gay, možno, uvidíme. Ani jedna zo skupiniek mu rozhodnutie neuľahčujú, stará partia ho stále berie, čo sám nečakal, a chcú, aby s nimi na obedoch sedával, aby sa smial ich hlúpym vtipom a predstieral, že je rovnako vymletý, krásny a populárny ako oni. Ezra sa ale už necíti ako jeden z nich. Keď bol v nemocnici, všetci naňho kašľali, a tak mal čas na premýšľanie. A keď premýšľate, prídete na zopár vecí.

Takže začne Ezra tráviť viac času s Tobym, ktorý dokončil ich spoločné komiksy, aj keď sa prestali kamrátiť a novou ryšavou a otravne záhadnou spolužiačkou Cassidy. Pri tomto stole je tiež zopár "prípadov", ktoré ho neznášajú, lebo ho stále považujú za školskú tupú hviezdu. Ale to tu teraz riešiť nebudeme.

Mne osobne tento príbeh vyhovoval viac, kým sa nezačal Ezra tak zaujímať o Cassidy, ktorá mi bola z neznámeho dôdvodu nesympatická. Ezra bol prepracovaný výborne a jeho postava, charakter a myšlienky mali hĺbku, niektoré vedľajšie postavy však toto čaro postrádali. A medzi ne patrí aj Cassidy. Mala aj svetlé chvíľky a občas mi spolu s Ezrom vyčarili úsmev na tvári, ale nečakajte nič prevratné. Úplne by mi stačili jeho 300 stranové úvahy a rozhovory s Tobym.
“You have this maddening little smile sometimes, like you've just thought of something incredibly witty but are afraid to say it in case no one gets the joke.”

Zaujímavým prvkom, ktorý knihu oživil a dodal jej na zapamätateľnosti je debatérstvo. Nová partia Ezru Faulknera nie je až taká "nerdovská" ako sa zdá a majú svoje záľuby, ktoré vedia okoreniť večierkami na hotelových izbách. V prvom rade však ide o debatovanie a súťaže, na ktorých sa neustále zúčastňujú. Takže z tenisovej hviezdy Ezru je zrazu debatér Ezra o paličke a s ortézou na ruke. Všímate tie kontrasty?

Stará partia ho však chce stále späť a navyše sa, aby bola nejaká tá tenzia, zopár vecí pokašle s novou debatérskou partiou, takže stojí Ezra znova pred rozhodntím, ku ktorým ľuďom sa pripojí. To vám už nebudem vešať na nos, musíte si to prečítať sami.

A prečítajte si, lebo Ako sa to všetko začalo za to stojí. Je to milá žltá kniha, ktorá vám rozsvieti aj pochmúrne dni. A je akási reálna. Taká, že máte po dočítaní pocit, že vám ten príbeh povedal nejaký kamrát a nie že ste si to len prečítali v knihe.
Navyše má nezvyčajný koniec. Mohol by vás prekvapiť. Či už v dobrom, alebo v zlom.