piatok, 1. apríla 2016

Filmový tip | Nič pre smutnejších jedincov. Alebo?


Kurt Cobain je v hudobnom svete niečo ako Harry Potter v tom našom. Kto by ho nepoznal? Kto by nepoznal legendárnu, depresívnu a enormnú Nirvanu?
Nikdy som sa nijako extrémne nezaujímala o jeho osobu, bol mi sympatický, páčila sa mi jeho hudba, len som sa vždy bála, že sa nakazím jeho depresiou pri pohľade dlhšom ako päť sekúnd. Preto som si vždy vypočula jednu pesničku (a nebola to vždy Smells Like Teen Spirit) a pobrala sa ďalej vo svojom veselšom playliste.
Pred pár dňami sa na mňa však odvšadiaľ začala valiť Nirvana a Kurt Cobain a poslendou kvapkou bolo naliehavé odporúčanie od spolužiačky, ktoré ma už nenechalo chladnou. Stiahla som si teda tento dokument, ktorý má naozaj vysoké hodnotenia a prečítala si zopár komentárov na csfd, ktoré sľubovali kvalitnú depresiu. Nič iné som ani nečakala, vybrala si relatívne šťastný deň s dobrou náladou a krátko pred polnocou som sa stratila v životnom príbehu jedného z najväčších hudobných géniov. 


V prvom rade by som chcela vyzdvihnúť prácu filmárov, ktorú beriem na vedomie len zriedka, tu je však neprehliadnuteľná. Odviedli naozaj kus dobrej práce. A to myslím vážne, nie len ako nejakú klišé frázu. Vo filme sa striedajú zábery z domácej kamery, fotografie, animované scény, scény z denníkov a celé to vytvára úžasný dojem na diváka, ktorého majú vďaka dynamike a autentickosti tvorcovia v hrsti. Netlačia na pílu, nechávajú vás prežívať vaše vlastné emócie a vytrvoriť si vlastný názor.


"Zoznámte sa s osudom Kurta Cobaina prostredníctvom prvého autorizovaného dokumentu, ktorý sa navyše zaradzuje medzi tie najobjavnejšie a najdôvernejšie. Na Cenu Akadémie nominovaný tvorca, Brett Morgen, vydarne zmiešal Cobainove osobné hudobné archívy, dosiaľ neuvedené filmové zábery, animácie a rozhovory s rodinnými príslušníkmi a najbližšími priateľmi a vytvoril vnútorný a detailný filmový portrét, ktorý zachytáva Kurta ako neprispôsobivého a inak zmýšľajúceho umelca a sleduje ho od začiatku jeho hudobnej kariéry. Fanúšici Nirvany sa o Cobainovi dozvedia informácie, ktoré doposiaľ ani netušili a tí, ktorí Cobaina a jeho hudbu objavili len nedávno, pochopia, prečo sa z neho stala nesmrteľná legenda."

Príbeh sa začína narodením Kurta a vyrastaním v Seattli. Aj keď ja osobne som o tejto oblasti v danom období počula všeličo, tu je opisovaná ako dokonalé miesto na výchovu detí. A už keď sme pri deťoch, Kurt bol veľmi roztomilé dieťa. Trochu hyperaktívne ale možno práve vďaka tomu také príjemné. 
V tomto bode je každý šťastný, aj vy. 
Potom to však pokašlú jeho rodičia a aj po tom, čo to pokašlú pre svojho syna nemajú pochopenie. Ale dobre, nebudem sa venovať dejovej línii.


Kurtov príbeh rozpovie jeho mama, sestra, otec, otcova nová manželka, Kurtova prvá frajerka, Krist z kapely a jeho maželka, Courtney. Ich výpovede boli spracované pekne a do príbehu dosadené vkusne, mne osobne tam však chýbal Dave Grohl a možno by som sa na čo-to opýtala aj jeho dcéry. Pravdepodobne však mali dôvody, z ktorých ich k natáčaniu neprizvali alebo pozvanie odmietli. 


Výpovede Kurtových najbližších sa striedajú s autentickými nahrávkami, v ktorých o svojom živote Cobain rozpráva sám. Je tu teda použité veľké množstvo informácií z prvej ruky. Very good.

Páčilo sa mi, že som sa dozvedela veľa o Kurtovi ako osobe, že v tomto dokumente brali ohľad na to, že bol nielen skvelým hudobníkom ale aj človekom s pocitmi a myšlienkami. Mal krásne myšlienky. Často bolestivé ale krásne. A rozhodne mal svetu čo povedať. 

Celý dokument doprevádzajú skladby Nirvany, ktoré vytvárajú dokonalý, DOKONALÝ podmaz. Špeciálne sa mi páčila orchestrálna verzia Smells Like Teen Spirit. 


Plusový bod navyše pripisujem aj za to, že sa tento dokument venoval jeho životu a nie smrti. Všetci vieme, ako sa tento svetoznámy príbeh končí a sme oboznámení aj s istými teóriami, tu sa to však nerozpitváva. Práve naopak, dozviete sa nejaké nové informácie, a to tou najpríjemnejšou cestou, ako je len možné. 

A najzaujímavejšie na tom je, že vo mne tento film nevyvolal tie pocity, ktoré som očakávala. Áno, som smutná ale nie, nie som deprimovaná. Je mi ľúto toho, ako sa všetko pokazilo alebo nikdy nedalo dokopy, nech je to ako chce. Ale nazrela som pod rúško tajomstva kedysi pre mňa nepoznateľného a nikdy-neveselého Kurta Cobaina. -> A joj, verte tomu, že aj on bol šťastný. Relatívne veľa a často. A zrazu sa na jeho hudbu pozerám inak. 
Takže Kurt Cobain: Montage of Heck odporúčam všetkými desiatimi.

4 komentáre:

  1. Wau, ja som mala obdobie, kedy som Nirvanu počúvala, ale trvalo len krátko a nezasiahlo ma do takej miery , aby som sa o Kurta zaujímala, aj keď som vedela, kto to je :) Dosť si ma však nalákala, ja mám totižto takéto dokumentárne filmy o hudobníkoch strašne rada, takže si film píšem na svoj zoznam :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som nalákala, určite pozeraj Andrejka! :-) a potom daj, samozrejme, vedieť čo a ako :D

      Odstrániť
  2. Wow, už len z toho traileru som mala zimomriavky. Nirvanu síce sem tam počúvam a páči sa mi ich hudba ale nejako sa o nich nezaujímam no doukment si určite pozriem. btw ta orchestrová verzia je dokonalá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som na tom bola podobne a teraz, samozrejme, už niekoľko dni fičim na ich pesničkách :D všakže je? uplne je užasna :) a celkovo ten podmaz je taky zimomriavkovy a strašne dobre to je urobene cele :)
      ..ak pozrieš, potom daj určite vedieť, ako sa ti to pačilo! :D

      Odstrániť